06 februari 2009

Mot Sverige, i tiden

Numera får man jämt, precis överallt, upp frågan om man inte vill ha webplatsen yadayada på svenska, eller söka efter svenska resultat endast, se svenska träfflistor, och så vidare. Jag frågar mig: varför i all världen (hehu) vill man som svensk internetanvändare avgränsa sitt onlineliv till just Sverige? Är inte hela poängen med da wörld wajd wäbb att det är just world fucking wide, eller somnade jag nånstans under en genomgång av detta, och missade nåt?

Inte nog med att allt ska försvenskas, de ger sig dessutom inte. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan om jag vill ha MySpace Sverige som startsida (fast jag loggar in där en gång var tredje månad eller så, när jag är så uttråkad att jag nästan uppfinner botemedlet mot AIDS av pur leda), eller söka efter svenska resultat på google, eller om jag inte mycket hellre vill ha YouTube på svenska. Men jag VILL ju inte det, jag är mer än kapabel till att ha mina sidor på engelska, och jag är i det närmaste rent elitistisk och tycker att folk som inte kan ha originalspråket (let's face it, det är oftast engelska, i annat fall är jag lika korkad själv om det råkar vara spanska eller jiddish eller gud vet vad) är lite korkade. Plus att allt ser sjukt löjligt ut på svenska - ja, det gör verkligen det, ain't no two ways about it.


Så, när jag nu av egen fri vilja sagt NEJ TACK till mitt modersmål, varför måste jag hemsökas av deras ständiga krav på språktristess och anti-globalisering av mitt nätanvändande? Jag gillar att läsa på engelska, det håller hjärnan och språkkunskaperna igång. Om en bok jag vill läsa är utgiven på engelska som originalspråk så väljer jag den utgåvan, när jag ser på DVD:er tar jag engelsk text, och jag väljer att ha mina internationella communities på engelska, THANK YOU VERY MUCH. Varför måste jag då trakasseras av dessa ansättanden om att byta bort mina små herdestunder med mitt oh so treasured andra språk för? Speaking words of wisdom: let it be!

Etiketter: ,

8 Åsikter

Blogger .perpotator:

väl rutet!
vad fan är grejen med youtube sverige liksom... har dom något unikt som bara finns i sverige eller

13:15  
Blogger Medelklassman:

För att använda ett äktsvenskt uttryck: Word.

13:16  
Blogger Anna Nio:

Perpotator: Jag har verkligen inte den blekaste. Du har väl sett den skrämmande "invigningsfilmen"? Jag skrattar och gråter parallellt, vad ska man tro?

30+: Ord upp, rent av! :D

13:19  
Anonymous Anonym:

Fett med störigt.

Jag har ändrat adressen i min SearchWith Add-On till Firefox till följande för att kringgå problemet:

http://www.youtube.com/?gl=US&hl=en&results?search_type=search_videos&search_query=

Samt ändrat min bokmärkesadress till:

http://www.youtube.com/?gl=US&hl=en

20:01  
Blogger Dallerberg:

Svenska är skittöntigt förutom när Damien pratar det. Då är det sött :D

04:00  
Anonymous Anonym:

hehe.. jag har hela tiden tackat nej till jävla facebook på svenska. så en dag när jag loggar in så är det likförbannat på svenska! STÖRIGT!!!

fast jag ändrade tillbaka till engelska såklart...

11:31  
Blogger Sofia:

Jag tycker mycket om att ha svenska på allt, inte för att jag inte fattar engelska, men för att jag tycker bättre om mitt modersmål. Samma sak med böcker, jag läser dem hellre på svenska än engelska, vilket jag alltid måste försvara för folk som inte fattar hur man kan vara så dum att man inte läser på originalspråk när man kan, och dessutom då utvecklar sina kunskaper. Jag tycker det är exakt lika störigt som när alla communitys språkterroriserar en.

Jag tycker det är skitbra att det går att välja att ha det mesta på svenska om man vill (förutom Youtube där jag inte riktigt fattar vad som översätts? Man söker väl bara och sen tittar, eller har jag missat någon superfunktion?), men jag fattar inte heller BYT-NU-KOMIGEEEEN-terrorn. Är det för att de utgår ifrån att folk som inte vill ha på engelska är tröga och inte kan göra val såvida man inte tjatar ihjäl dem? :o

22:10  
Blogger Anna Nio:

Anna: Det först tipset förstod jag inte, datorer är inte mitt gebit, tips två har jag nu lagt till och hoppas på att slippa det evinnerliga tjatet från YouTube Sverige, tack! :D

Marre: Hahaha!

Lizan: Fan vad sneaky! Det har jag sluppit, men det är kanske för att jag frivilligt valt att ha Pirate English som språk, å andra sidan. :D

Fia: Gör du? Så konstigt, det har jag nog aldrig varit med om att någon medvetet gjort. :) Känner du inte att du förlorar ursprunget och känslan från originalspråket? Jag tycker att de flesta böcker jag av olika anledningar läst i deras försvenskade form, är så sjukt dåligt översatta att jag har lust att kasta boken i ansiktet på den så kallade översättaren. Detta bidrar givetvis också till min motvilja gentemot översatta titlar.

Jag vet faktiskt inte heller varför det inte kan räcka att säga nej till att byta språkinställning en gång, är man kapabel att klicka på det icke förutbestämda valet (being "no"), så är man nog kapabel att välja själv, tycker jag. Vore nästan mer logiskt om de trakasserade den som faktiskt bytt till svenska, genom att kolla att de verkligen ville det och inte bara råkade klicka ja för att de inte fattade vad det gällde. :D

15:28  

Skicka en kommentar

<< Home