10 februari 2009

Thank you for being a friend?

Hela mitt liv har jag bytt kompisar, i tid och otid. Mestadels beror det på att jag flyttat, och därigenom tappat kontakten med de som blev left behind. Således har jag väldigt lätt att skaffa nya vänner, men jag vet inte ett jota om hur man behåller dem man redan har i någon längre tid.

Det är också så, att det nästan helt undantagsgillt är jag som håller liv i vänskaperna. Om inte jag ringer eller smsar eller på annat forum föreslår att man ska ses, så händer ingenting. Sure, när jag föreslagit att man ska ses, och man faktiskt gör det, så har vi jättetrevligt (jag vill ju inte träffa folk jag inte gillar, så därför är det alltid kul att hänga med dem jag hör av mig till). Så, jag ringer, vi ses, vi har roligt, vi skiljs åt. Sen händer, som sagt, ingenting, på vad som verkar vara indefinite time dessutom.

Jag förstår inte riktigt detta, låtsats mina kompisar bara ha roligt när de är med mig? Är jag så oviktig och ointressant att ingen klarar av att skriva en ynka rad på fejan, eller skriva ett sms på två rader, om att de vill ses igen, eller höra vad jag gör den och den dagen? Jag har en ytterst liten grupp människor som gör dessa saker, och inte ens de gör det extremt ofta. Resten, I don't know about.

Min slutledningsförmåga säger mig att det är en av följande situationer som gäller:
1) Jag är ganska ointressant, irrelevant eller på annat sätt en person man inte värdesätter att vara med särskilt högt.
2) Det är min oförmåga att behålla vänskapsrelationer som spökar, jag sänder ut dolda signaler som alla andra människor förstår att de betyder att jag inte vet vad jag håller på med, vilket gör att de drar sig undan.
3) Folk är lata och orkar inte ta första steget till att hitta på saker med mig.
4) Jag har skitpolare.

Jag vet inte vilket alternativ som känns mest korrekt, eftersom alla verkar helt crazy bananas i mina ögon, men nåt fel är det ju uppenbarligen. Ytterligare en (mycket rimligare) sak som skulle kunna vara svaret är att jag inte har ett kompisgäng: jag har spridda individer. Kan det vara så att när kompisgäng A hittar på saker så tänker de inte på mig, eftersom jag inte är en del av hela deras gäng? Samma sak tänker klick B, till vilken jag inte heller tillhör, and on and on? Jag har aldrig varit mycket för paketlösningar, jag dras till enskilda personer som jag skapar vänskapsband med, inte hela deras umgänge. Visst tolererar och oftast även uppskattar jag hela klicken, men jag k
änner inget behov av att hela tiden träffa dem som en grupp, eller att hålla personlig kontakt med each and everyone of them.

Jag tror att det kan vara detta som ligger bakom folks oförmåga att höra av sig, jag har helt enkelt inte högsta prioritet i deras liv, vilket sorgligt nog placerar svaret närmast punkt ett: jag är helt enkelt inte så intressant att man orkar anstränga sig för att spendera tid med mig. Ouch.

Etiketter: ,

16 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Jag har motsatt problem. Det är sjukt svårt för mig att hålla kontakt med folk eller ta initiativ till att ses, vilket innebär att jag har min lilla "klick" vänner vilka är dom som fortfarande kommer ihåg mig och tycker om mig efter att jag har IGNORERAT dem i ett halvår. Jag är egentligen inte lat eller ointresserad, det är bara så jävla svårt för mig att ta mig för något överhuvudtaget. Oavsett om det handlar om att höra av mig till någon eller gå till tvättstugan :P

Ska vi ta en fika förresten? haha :D

14:55  
Blogger Johannes:

..."välkommen till Hufvudstaden"? ;) krampårej.

17:13  
Blogger Unknown:

men skrev du inte nyligen ett inlägg om att folk ville dra med dig ut på grejer jämt o tjatade på dig att hänga med fastän du säger att du inte orkar/har energi??

självklart vill folk hänga med dig! men kanske det blivit en vana för dom att "anna hör alltid av sig när hon vill hänga" typ så det e därför dom inte hör av sig? men jag tror med det kan vara så när man har olika kompisgäng, så kunde jag känna lite med i gbg förutom med mina bästisar :)

19:28  
Blogger Anna Nio:

Marre: Haha, tokfrans. :D Ja, gärna! :D

Johannes: Har ju varit likadant hela livet, oavsett stad. ;D Kram!

Linda: Nja, jag förstår att det kan tolkas så men det inlägget handlade mer om att folk inte kan respektera gränser. Och om det är fest så blir jag ju bjuden (tillsammans med 20 andra), men med det här inlägget ville jag belysa bristen på enskild vardagskamratskap - det är ingen som ringer och vill gå på bio en onsdag, liksom. Det är (nästan) ingen som vill umgås med bara mig, och jag har alltid saknat den sortens vänskap.

11:55  
Blogger Sara Hellberg:

Jag vet vad du menar, upplever det också ibland, särskilt det att folk inte VILL lära känna nya människor. Fast jag har å andra sidan aldrig haft en sån partybekantskap som du verkar ha och det har jag saknat, de vänner jag har är vardagsvänner... Eftersom jag inte är så jävla party jämt :P

20:34  
Anonymous Anonym:

I stort sett ALLT det du skrev hade kunnat vara mitt liv. Så tyvärr har jag inget råd, jag kan bara hang my head in sorrow & sympathize. Änna. Vad göra?

22:13  
Blogger Anna Nio:

Fröken H: Well, jag är inte heller så himla party egentligen, men det enda sättet mina kamrater verkar umgås utanför sina innersta cirklar är via någon form av fest/förfest/utgång. Så vad gör man? Ständigt detta gröna gräs där borta! :D

Nebula: Jag vet inte, tvinga folk att umgås, skita i att ingen ringer en men oförtrutet instigera kontakt själv, dumpa alla utom de allra närmaste... Det finns ju en del man kan hitta på, men det känns föga lockande, faktiskt.

22:58  
Anonymous Anonym:

Jag känner också igen mig. Fast samtidigt har jag själv tvåtusen järn i elden och nästan ingen ork. Så mycket är nog mitt eget fel och det slutar med att vi sitter här hemma vid varsin dator och gör precis ingenting alls. Det vore trevligt att bli lite dragen i av vänner. Fast jag saknar nästan ännu mer lite gå-ut-kamrater, eller folk som vill hitta på lite roliga saker så där. Vardagarna fyller jag ju lätt med hundar och häst och ungdomsjobb och plugg. Men när jag vill gå ut är det typ bara jag. Och Emil då, fast det är ju aldrig på hans initiativ utan mer för att jag vill. Och vill jag gå på museum eller någon föreställning eller vad som helst så är alla positiva men det blir aldrig av, för ska det bli av så måste jag dra runt allt, boka, fixa och trixa. Och jag orkar faktiskt inte.

Vi får helt enkelt följa dina fotspår och flytta upp till hufvudstaden. *smart* ;)

23:01  
Blogger Anna Nio:

Helena: Ja, orken saknas ju förstås, huga! Det är också en positiv sak med IFALL folk faktiskt hörde av sig, man skulle besparas så mycket slit! :)

Just museum eller filmkväll och sånt vill jag jättegärna också göra mycket mer av, men det verkar väldigt svårt att få till stånd. Att dra ihop fest är inte svårt alls (fast det var det i Gbg!), men jag vill faktiskt inte bara supa. Jag tror att folk generellt sett har svårare att tänka sig att gå en promenad med en kamrat än att gå på förfest med samma person. Hur konstigt det än må låta.

23:09  
Blogger Emelie:

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

10:10  
Blogger Emelie:

Åh, museum! Ska vi gå på museum någon dag? :D
kram

10:11  
Blogger Anna Nio:

Emlan: Ja! Jättegärna! Kramar! :D

11:38  
Blogger carcerii:

Jag jobbar helt enkelt för konstiga tider och alldeles för mkt. för att kunna ha det du beskriver med ngn. Sad but true. Önskar verkligen att det var annorlunda! >.<

19:01  
Blogger Anna Nio:

Madde: Stackare. :( Du har inte funderat på att gå ned i arbetstid eller kräva annat upplägg på dina timmar, t.ex. fastare arbetstider?

19:05  
Blogger carcerii:

Jodå, båda två. Men det är inte möjligt med min position eller inom det här företaget tyvärr. Vi får se vad framtiden bjuder på helt enkelt... ge aldrig upp hoppet om mig!

21:01  
Blogger Anna Nio:

Madde: Nej, det gör jag inte! :)

21:29  

Skicka en kommentar

<< Home