11 september 2009

Act your age, not your shoe size

Ibland beter man sig som att man var fem bast igen, medan man andra gånger känner sig som en 80-åring och andra som om 22 kommit tillbaka med full kraft. Men hur mycket av sina forna åldrar bär man egentligen aktivt med sig? Jag har djupanalyserat mitt åldrande och kommit fram till följande:

Sex månader gammal i snygg tröja

Ålder: 0-5 år

Positivt med denna ålder: Alla gör allt för en, man rultar mest omkring och är älskad oc
h har det bra, slipper ta ansvar och städa, diska och sånt.
Negativt med denna ålder: Man har ju inte direkt en allomfattande intelligens och kunskapsnivå, umgänge är på relativt banal nivå och man kan grina huvudet av sig över en trasig plasthäst. Man har
skitfula tänder och bestämmer inte själv över hår och kläder. Man förstår inte så mycket.
Saker jag gör än idag: Well, jag uppskattar fortfarande att åka kundvagn och piper av lycka över My Little Ponys. Och jag trynar i sängen närhelst jag får tillfälle.
Saker jag slutat med: Ha blöjor, bli buren överallt. Låta mamma välja kläder. Och jag städar själv numera. :D

Min bror och jag poserar för ett kort till mormor, är cirka sju-åtta bast

Ålder: 5-10 år
Positivt med denna ålder: Man blir smartare kontinuerligt, skolan är en jävla breeze och man läser mängder med böcker, skaffar bästisar. Man lär sig cykla.
Negativt med denna ålder: Koola och tuffa kids börjar sticka upp här i krokarna, inte så kul för den som inte är nåt av det, eller bestäms som icke-varande detta. Klickar bildas. Man är för liten för spännande TV-serier och filmer.
Saker jag gör än idag: Vägrar vara del i en homogen grupp, älskar böcker, klär mig i mycket rosa, har en bästis som jag skrattar så jag får magknip med.
Saker jag slutat med: Gilla läs-ämnen i skolan, universitetet dödar all läs- och lärlu
st effektivt. Vara för liten för skräck!

Poserar på en brunn, tolv år gammal

Ålder: 10-15 år
Positivt med denna ålder: Egenbestämmandet ökar, inkomsten ökar (veckopeng F
TW, barnbidrag woho!), och man upptäcker musik, litteratur och film på riktigt. Man börjar klura på vad man ska bli när man blir stor. Man kommer äntligen in i puberteten och börjar bli vuxen. Vänskaper djupnar.
Negativt med denna ålder: Eventuell mobbing eskalerar lavinartat, och även om man slipper utsättas så gör man inte mycket för att hjälpa andra heller. Pubertet, hormoner gone wild, finnar. Alltmer
komplicerade relationer till andra. Högstadiet, denna cesspool av vidrigheter, usch.
Saker jag gör än i dag: Upptäcker musik, film och böcker, och förstår mig inte på andra människor.
Saker jag slutat med: Vara i puberteten, tjoho. Uppleva mobbing från åskådarbänk eller första parkett.

1998, det är synth som gäller

Ålder: 15-20 år
Positivt med denna ålder: Hela världen ligger för ens fötter, man flyttar hemifrån, väljer inriktning på sin skolgång, provar alkohol och tobak och hittar sin egen stil. Börja jobba och få egen inkomst. Odlar verkliga intressen,
kärleksrelationer inleds, hångel och sex galore. Systemet!
Negativt med denna ålder: Man blir mer förvirrad över sig själv och sina val, man måste välja nån slags karriär och måste stå på egna ben utan stödhjul eller kryckor. Dålig inkomst. Dåliga
fyllor. Dåliga andrahandskontrakt.
Saker jag gör än i dag: Tjänar dåligt, längtar ut i världen, festar.
Har förhållanden, bor i andra hand eller på andra krångliga sätt.
Sakar jag slutat med: Rökning. Skolgång (för stunden i alla fall).

Rosa-rött hår och mina bästa tights, år 2004

Ålder: 20-25 år
Positivt med denna ålder: Arbetslivserfarenhet, högre lön, bättre jobb. Förstahandskontrakt (om man inte bor i Stockholm) eller bostadsrätt. En viss mogenhet kombinerad med fräsch exteriör. Ungdomspriser på abonnemang och tågresor. En känsla av att man har gott om tid på sig för allt man vill göra. Åldersgränser på uteställen slutar vara hinder. Utlandsresor.
Negativt med denna ålder: Jadu, vad skulle det vara, tro?

Saker jag gör än idag: Har en viss mogenhet men fräsch exteriör, hoppas jag.
Saker jag slutat med: Allt det andra bra. Högre lön fick jag aldrig ens, hrmpf.

Nyligen fyllda 29, från december förra året

Ålder: 25-30 år
Positivt med denna ålder: Större insikter om sig själv, man bryr sig mindre om petitesser och är bättre på att säga ifrån.
Negativt med denna ålder: Åldersnoja, ungdomsrabatter slutar gälla så allt blir dyrt. En stressande känsla av att tiden rinner ut. Omgivningen tar för givet att man ska "bli vuxen" snart. Alla omkring en skaffar smått eller gängar sig och själv vill man helst av allt hängglidflyga eller segla jorden runt. Man blir sakta men säkert en sån där tönt som inte har nån koll. :D
Saker jag gör än idag: Allt (utom att gifta mig och få barn, samt bli vuxen), jag är i detta åldersblock.
Saker jag slutat med: Inget, jag är i detta åldersblock. I'M TRAPPED! :D

...Och apropå rubriken så blir det uttalandet så himla bra med svenska storlekar: jag ska alltså INTE bete mig som 38, SKÖNT. :D

Etiketter: , , ,

7 Åsikter

Blogger Medelklassman:

Vad är det för fel på 38 nu då? :-(

17:19  
Blogger Anna Nio:

Haha, det vet jag inte än, eftersom jag inte kommit dit! Verkar bara onödigt att bete mig äldre än jag är. :)

19:22  
Blogger Medelklassman:

Det har du i och för sig rätt i. Jag känner folk i min ålder som beter sig som om de vore 50.

Trrrrråkigt.

09:06  
Blogger Anna Nio:

Phe-uw, låter inte som nån hit! Så onödigt att leva sitt liv i förväg!

09:08  
Blogger Dallerberg:

Jag har en kompis som beter sig som han är 70 ungefär. Tycker det är ganska ballt :D

15:09  
Blogger Anna Nio:

Haha, hur gammal är han egentligen? Och varför gubbar han sig så? :D

15:14  
Blogger Dallerberg:

Han är 29 och han är bara sån :D

21:58  

Skicka en kommentar

<< Home