04 november 2009

It's only words

En del ord gillar man extra mycket, oftast helt utan skäl, men ibland för att de bara är så roliga att säga, eller för att de betyder nånting fint.

Här är några av mina:


Bastant, hittepå, jolmigt, icke, ehuru, sinnesslö, sjövild, tjifen (chefen), lismande, dimmigt, kluckande, pillerbagge, kramsfågelmördare, sköka, i synnerhet, somliga, pompös, vurm,
gnissel, varenda, fäbless, spoling, rävgryt, fresterska, tjyv, utböling, hallabaloo, uggla, kackalorum, driva gäck, gallimatias, vinande, vansinnes-[suffix], barkar, svall, rackarspel, gnistra, mjugg, svulstig, driftkucku, slå dank, strövtåg, debil, vindpinad, skrymsle, sparsmakad, fadd, avskum, påfund, tricken, knodd, sugga och kuttersmycke.

Och några som jag inte tycker om är:

Glättigt, kvast, ju, typ, liksom (när det används helt i onödan), avdragsgill, formulär, hänvisning, tänk, latte, verb, fjortis, våldtäkt, kristen, knappval, nakenchock, babylycka, substantiv, adjektiv, prejudikat och så vidare (ni fattar kanske).

---

Tillägg:
Jag glömde okvädningsord, vilket jag blev påmind om i kommentarerna, samt bananas, som jag säger precis hela tiden just nu, och kokobäng, som fått sig en revival sedan barndomen. :D

Etiketter: ,

5 Åsikter

Anonymous bror:

Pillerbagge och kramsfågelmördare har jag aldrig hört förut, do explain! :D

05:58  
Blogger CINDERALLEY:

Haha, jag vill också veta mer om kramsfågelmördaren!

08:51  
Blogger Medelklassman:

Men vad underbart. Du har så sköna underfundiga inlägg.

Man vill ju härmas PRECIS hela tiden.

(Utom Wes Anderson dårå.)

09:25  
Anonymous Tuss:

'svall' var fint. och 'somliga'. jag tror jag gillar 'l'.

12:20  
Blogger Anna Nio:

Bror och Sanna: Det är givetvis den episke kapten Haddock som yttrat dessa fantastiska okvädningsord! Vad de faktiskt betyder vetifan, men de är avsedda att skrikas åt någon som förargat en i alla fall. :D

30+: Nämen tackar, trevligt att höra. Och härmas är inga problem, du har ju alltid netikett nog att hänvisa ursprung, så då är det kolugnt. :) (Det är okej med Wes, jag förstår varför man kan ogilla hans filmer också, de är ju rätt säregna.)

Tuss: 'L' är en underbar bokstav, särskilt dubbel-'l'!

13:33  

Skicka en kommentar

<< Home