07 december 2009

Highscore


De bästa ledmotiven, hämtade från filmer!

Den här vändan håller jag mig till originalmusik, komponerad för filmen, samt bara instrumentala ledmotiv, annars blir det ju sjukt svårt att välja.


#5. "Indiana Jones" - John Williams

#4. "
The Heart Asks Pleasure First/The Promise" (från "Pianot") - Michael Nyman
#3. "The Good, the Bad and the Ugly" - Ennio Morricone

#2. "Star Wars theme" - John Williams

#1. "Terminator 2" - Brad Fiedel

Helt omöjligt att välja mellan Williams bästa verk, så han fick två platser, helt enkelt. That's how I roll. Väldigt svårt att lista bara fem, som sagt, om man inte stramar till urvalsprocessen rejält. Förvänta er alltså fler liknande listor men under andra premisser, nån annan gång.

---

Nä, jag måste ändra i min egen lista, jag har ersatt forna fjärdeplatsen
"Pirates of the Caribbean" av Klaus Badelt med Michael Nymans odödliga pianoslinga istället. Har i ett par dagar suttit med ett dumt uttryck i ansiktet och försökt minnas exakt hur det kan komma sig att jag inte tog med den in the first place, but come up with nothing.

Så jag erkänner mig dumförklarad, och ändrar. Adopt, adapt and improve - motto of the round table!

Etiketter: ,

12 Åsikter

Anonymous bror:

Lyssna också på musiken till Conan barbaren, Pans labyrint, Pianot och The Fountain - rätt olika sinsemellan men ack så bra...:)

11:09  
Blogger Donny H:

bror: jaaaa, Conan (klappar händerna hysteriskt)

11:31  
Blogger Anna Nio:

Erik: Jodå, mighty fine alltsammans, funderade på "Pianot" men är inte hundra på att "The heart asks pleasure first" verkligen räknas som ledmotivet. Fast, POTC-musiken blev ju en klump-post den med å andra sidan, doh! Det är alltid så svårt att välja bara fem, men hade jag gjort topp tio-listor hade det känts som för mycket å andra sidan.

Donny: :D

12:08  
Blogger Dallerberg:

FLYKTEN FRÅN NEW YORK ÄR BÄST!!!!!!!!! :D

18:12  
Blogger Anna Nio:

Hahaha, den är BITCHIN'! :D

21:07  
Anonymous Kajsa:

Williams är så jävla kick ass!

21:54  
Blogger Anna Nio:

Oh yes! <3

23:41  
Anonymous bror:

...som överkurs kan jag också rekommendera musiken till Ravenous, udda film, bitvis minst lika udda musik av det till synes omaka paret Michael Nyman(Pianot) och Damon Albarn från Blur! :D

06:08  
Blogger Anna Nio:

Oh, min gamla Blur-crush blommade just upp av att läsa det där, har du detta på mp3 så får du gärna skicka över det. :)

12:20  
Anonymous bror:

I have! Men du är ju aldrig på msn...:(

16:49  
Anonymous La Linda:

Temat från "The Piano" kan möjligtvis vara min favoritbit av musik någonsin! Och du har glömt temat till "Jurassic Park", också helt fantastiskt!

10:24  
Blogger Anna Nio:

La Linda: Nja, jag har inte glömt det, jag tycker bara inte det är lika fantastiskt som du gör. ;D Dock är det bra musik, tveklöst!

12:36  

Skicka en kommentar

<< Home