26 november 2009

Nothing rhymes with orange

Jag blev påmind om hur dåliga texter vissa låtar innehåller, via ett inlägg och även kommentarerna i Mats Strandbergs utmärkt trevliga blogg, och tänkte såklart att jag måste göra en egen lista över detta fenomen. Jag instämmer i att "The Actor" knappast vinner några textförfattarpriser de närmaste 300 åren, så den finns med på listan förstås. I artikeln som nämndes måste jag säga att jag håller med om att vinnaren (eller kanske förloraren) Des'ree platsar där med delar ur texten till "Life", men övriga låtar är jag inte så insatt i att jag kan säga varken bu eller bä riktigt. Så därför kommer min egen lista... nu!

Des'ree - "Life"
"I don't want to see a ghost
It's the sight that I fear most
I'd rather have a piece of toast
Watch the evening news."

Nödrim, anyone? Vansinnigt märkligt sammansatta tankar om spöken och rostbröd. Att skrota hela den här biten och skriva nåt helt annat hade varit en samhällstjänst av rang.


Troll - "Jimmy Dean"
"If I could borrow his jacket
wear his pants
or ride his car.
You would be able to track it
The boy next door: a movie star."

Wear his pants? Jag har alltid undrat över den här raden, vafan skulle man ha killens brallor på sig för? Jackan måhända, för att man fryser och han är en gentleman eller så, men byxorna? Och you would be able to track it? Vad ska det betyda, att man kan märka att han är en filmstjärna om hon får ha hans byxor, eller, eh?

Michael Learns to Rock - "The Actor"
"I'm not an actor, I'm not a star
I don't even have my own car.
But I'm hoping so much you'll stay
that you will love me anyway."

Okej, first thing's first: Michael Learns to Rock, vem faaan kom på det bandnamnet? Vansinnestöntigt! Sen kan vi konstatera att de trots allt lyckats bättre än Des'ree med sammanhanget i rimmen, men nonetheless så är det en jävligt lam refräng. Och vad är det för kass brutta han hittat, som bara vill hänga med kändisar och rika? Hon borde ju satsa på Jimmy Dean istället för Michael och hans rockande.

Good Charlotte - "Boys and Girls"
"Girls don't like boys,
girls like cars and money.
Boys will laugh at girls
when the're not funny."

Jag fattar att de menar att tjejer bara vill ha killar med stålar (återigen, vad fan är det för jävla brudar folk hänger med?), men girls like cars känns lite bakvänt. Den sortens tjejer gillar väl snarare diamanter och designerkläder, inte bilar. Det är ju killen som gillar bilen och tjejen gillar att han har råd
med den. Typ. Och boys will laugh at girls when they're not funny? Även detta känns bakvänt; Är det inte tjejer som artighetsskrattar åt killens dåliga skämt för att lisma in sig (till hans stålar)? Golddiggers har väl ingen humor och sitter ju inte och skämtar, precis.

Mika - "Grace Kelly"
I could be brown
I could be blue
I could be violet sky
I could be hurtful
I could be purple
I could be anything you like
Gotta be green
Gotta be mean
Gotta be everything more
Why don't you like me?

Why don't you like me?
WHY THE FUCK DON'T YOU THINK? Raahh!


Nirvana - "Smells Like Teen Spirit"
"Here we are now,
entertain us.

A mulatto!
An albino!
A mosquito!
My libido!"

Nä, jag begriper faktiskt ingenting av just de här raderna, sorry Kurt! Weird Al's version är mer logisk, särskilt raden när han sjunger "It's hard to bargle nawdle zouss, with all these marbles in my mouth".

The Tamperer ft. Maya - "Feel It"
"What she gonna look like
with a chimney on her?"

WHAT? Skorsten på sig? WHAT? I wash my hands of this! :D


Elton John - "Your Song"
"If I was a sculptor
But then again, no."

Varför inte det nu då? Kom han inte på några tjusiga metaforer för skulpterande eller? Jag älskar den här låten, så det bär mig emot att kritisera den. Men just den här raden är lite... udda
.


Arja Sajonmaa - "Högt Över Havet"
"Kärlek (det måste va' kärlek)
Ja, eventuellt!"

Haha, finnarna klarar inte av att vara mer romantiska än så, eller? Ja, eventuellt måste ju vara det snöpligaste avslutet på en pampig kärleksförklaring nånsin.

Björn Afzelius - "Tusen Bitar"
"Säger du att du är min vän
så är du kanske det."

Geez, lita på folk lite, would you? Jag vet att ditt hjärta gått i tusen bitar men vänskap kan man väl för fan ändå glädjas åt, och inte ifrågasätta sådär?

Fancy - "Slice Me Nice"
"I'm like a cake that wants to be baked
I'm like a pie made for hungry guys.
My body's burning like a flame that's blue
It's time for action, baby
got me and you.
Slice me nice."

Jag vet inte var jag ska börja här, hahaha! Jag diggar Fancy fast han ser ut som en liten tant och har en synnerligen intressant klädstil, och jag
formligen älskar hans musik (ja, han har gjort mer än en bra låt) men texten är totalt bananas. Vad menar han med slice me nice, egentligen? Är det nåt uttryck jag bara inte känner till? I'm like a cake that wants to be baked är helt sanslöst, och att sedan följa upp med I'm like a pie made for hungry guys gör att jag inte vet var jag ska ta vägen alls. My body's burning like a flame that's blue känns som nåt man själv kunde skrivit i tolvårsåldern och tyckt varit skithäftigt och på ängälska!

Tillägg! Jag blev plötsligt påmind om den totalt vidriga "Fishes" med Sahlene, där följande verbala brott begås:

"I'm the kind of girl that you wanna carry
Through the streets of Rome or perhaps Madrid"

Or perhaps Madrid? Vilket geni kom på den fantastiska knorren? Och I'm the kind of girl that you wanna carry? Ska karln kånka runt på henne genom Roms gator, eller möjligen Madrids diton hela dagarna, eller vad är tanken? Svaret är nog att den saknas. Helt. ("Jag sa Madrid men jag menade Wien!")

Tillägg! Meja - "It's All 'Bout the Money"

"It's all 'bout the money.
It's all about the dum-du-du-du-du-dum."

Den här känns som underkurs (det ordet borde finnas), men måste likväl vara med, trots att det inte kan ha undgått någon over the age of ten att det är VM i nonsenstext som försiggår här. Seriöst, nånting bättre än dum-du-du-du-du-du-dum MÅSTE gå att klämma in här. "It's all about the struthatt, sitta i hörn", how 'bout that?

Nån som har fler förslag på sjukt skumma textrader? Bring 'em on!

Etiketter: , ,

8 Åsikter

Blogger Medelklassman:

Allt med Per Gessle, men det är lite öppet mål.

Underbart inlägg. Hade det här varit en talangshow hade jag skickat dig till final på en gång.

09:10  
Blogger Anna Nio:

Haha, true that!

Åh, jag bockar och bugar så djupt att pannan slår i marken, tack. :)

10:59  
Anonymous bror:

Är det EVENTUELLT hon sjunger Arja? Jag som alltid trott att det var något i stil med: "Ja även du eeeeeh" eller nåt sånt...:P Äntligen kan jag sova lugnt! :D

01:48  
Blogger Anna Nio:

Hahahaha, ja, det är "eventuellt", your sleep is now safe. :D

11:06  
Blogger myra:

HAHA! Ja, sanna mina ord, det där har jag också undrat över. Och mika, vem fan gillar karln?!

17:03  
Blogger Anna Nio:

Ja, VEM? Vi måste hitta dem och döda dem, så vi slipper höra mer av människan sen. Outhärdligt jolm!

17:43  
Blogger Verbal Kint:

ELO och låten "Steppin' out', sista versen:

Then I saw your face
And the song that you were singing
Though I thought I knew the words
The tune was quite absurd and out of key
Doo dah dah dee.


Och så såg han hennes ansikte och han såg sången hon sjöng? Och fast han trodde han kunde orden så var melodin absurd och ostämd? Doo dah dah dee???

Kul inlägg!

23:25  
Blogger Anna Nio:

Verbal: Hahahaha, älskar när de bara ger upp sådär and succumbs to doo dah dah dee-ande. :D

Tack! :)

23:49  

Skicka en kommentar

<< Home