24 november 2009

MENS luta!

Så fort det ska slås slag för kvinnligheten eller på nåt sätt uppmärksammas att kvinnor faktiskt också kan göra nånting (vafan tvivlar folk på det för?), så känns det som att det måste handla om mens.

Ärligt talat, jag har ingen lust att prata om min menstruationscykel, den håller jag helst jävligt privat, thank you very much. Men tydligen ska man vara stolt över skiten och måla tavlor och hålla föredrag och gud vet allt. Jag är inte stolt över att jag har mens, det är bara en kroppslig funktion. En funktion som indikerar att ja, jag är kapabel till att odla bebisar i magen om jag så önskar, och det är i sig förstås en väldigt kool grej. Men det är också allmänt känt att det är sånt som kvinns kan. Inte alla, och många mår skitdåligt för att de inte kan. Men varför ska då vi som kan (eller förmodat kan, jag har aldrig testat) rub it in på dem som inte kan?

Och varför hylla nånting som biologiskt bara finns där, det är inte som att det är nåt vi frivilligt gör, direkt. Om man kunde välja att inte ha mens så skulle jag stå först i kön. Låt oss inte sticka under stol med att det faktiskt är jävligt trist, meckigt, oskönt, kladdigt, smärtsamt för många och i allmänhet bara äckligt att ha mens. Vem gillar att ha det så? Jag likställer att babbla öppet och högt om menstruation med att sitta och prata bajs med random människa. Eller att sitta i tv och prata om hur bra det är med bajs och att det är så naturligt och härligt. Det är också en kroppslig funktion som alla har, men den pratas det inte mycket om. Kanske för att folk har vett nog att inse att det inte är nåt som särskilt många finner intressant eller särskilt lämpligt?

Och handlar det inte om mens så ska det målas tavlor av kön eller dylikt. Men what. The fuck? Vill vi bli sedda som nånting annat än mödrar, döttrar och sexpartners eller vad? Såklart sexualitet ska få vara en del av både kvinnlighet och manlighet, men inte BARA det. Varför fokusera på kön och mens jämt? Varför inte på ballongflygning, båtbygge, hunduppfödning, författande eller precis vad fan som helst. Nej, det är inte särskilt kvinnliga saker, men so what, jag tycker inte de är särskilt manliga heller. Det är bara ett gäng random exempel på saker som man kan göra och vara bra på, och därmed kunna uppmärksammas för.

Jag skulle vilja se ett gäng män gå samman och hålla seminarum för manligheten genom att ställa ut kukmålningar och prata om prostatan, eller för den delen om avföring kanske. Det skulle ta hus i helvete. Sånt kan man ju inte göra, och de har det så bra redan, männen, de behöver inte dra mer uppmärksamhet till sig själva, och särskilt inte till sina kön, herreminje! Men det skulle bara vara exakt samm ask som många kvinnor gör, översatt till manligt. Om det inte är fult eller konstigt när det handlar om kvinnliga kroppsvätskor och -delar, varför är det så hemskt när det handlar om mänd diton?

Jag tycker man ska ge fan i alltihopa, är utled på att man för att bli tagen på allvar som kvinna måste vara arg, manshatande och med orakade armhålor och pottfrilla, samt högt gapande om menstruation och annat klet. Fortfarande. Varför kan man inte vilja uppnå jämställdhet och ändå sminka sig? Eller ha kort kjol men vara respekterad VD? Snygg men seriös, rolig men sexig.
Ungefär som en kille.
Med bröst.
Och mens.

Etiketter: , ,

10 Åsikter

Blogger Yvette:

Fast det där om vem som tas på allvar... Rabiata feminister tar väl INGEN på allvar. Jag ser dom och den lilla acceptansen av dom som en smustkastning av feminismen. Och jag tycker om att prata mens fast kanske inte på detaljerad nivå utan mer att det gör ont och jag är snurrig. Jag är en sucker för utåtriktad självömkan. Annars håller jag med dig. Som vanligt.

23:06  
Blogger Anna Nio:

Evert: Jo förvisso, som jättearga djurrättsaktivister som bränner Scan-bilar och liknande, dem ger de flesta, inklusive mig, inte heller mycket för. Detta trots att jag är vegetarian och inte direkt gläds åt djurhållningen inom köttindustrin, men jag anser inte att våld är lösningen, helt enkelt.

Ja, fast om man pratar om det så är det sällan jättehögt, eller med män, eller främlingar, eller i TV, right? :D

23:40  
Blogger Yvette:

Agreed. Alla punkter.

23:50  
Blogger Anna Nio:

WÖRD! :D

23:53  
Blogger Medelklassman:

Jamen eller hur!

Jag gillar verkligen din blogg. Verkligen.

09:13  
Blogger Anna Nio:

t+: Och jag gillar din. Lite sann värme över internet känns alltid fint. :)

11:00  
Anonymous KAJZA:

GO ANNA!
Jag blev så glad av att läsa det här. Publicera det i DN.
Puss

12:24  
Blogger Anna Nio:

Haha, tack! Ska se vad jag kan göra. ;D

12:31  
Anonymous Matilda:

Amen to that! Detta bör publiceras i varenda dags och kvällstidning i landet

22:04  
Blogger Anna Nio:

Matilda: Haha, oj, tack! :D

13:55  

Skicka en kommentar

<< Home