09 november 2009

The big 3-0

1979 var året jag föddes, och den nionde november var dagen. Min arma moder fick gå och vänta på mig, då jag inte behagade vilja möta omvärlden då jag skulle. Till slut gick hon uppför en brant, lång backe för att lura ut mig, och uppe på krönet gick vattnet, precis lagom till att mamma såg en ledig taxi. Pappa missade finalen i Stockholm Open (Gene Mayer mot John McEnroe) för att hinna vara med vid födseln, och ändå missade han min ankomst, eftersom jag var så rasande snabb när jag väl bestämt mig för att komma ut. Ingen tennis och ingen födsel, alltså, så taskig var jag mot min lille far.

1979 var förutom min tillkomst, också ett år med många bra filmpremiärer. Jag är stolt över att dela skapelseår med följande:

Apocalypse Now (plats 336 på Imdb's Top #250)
Alien (#49)
Flykten Från Alcatraz
Hair
Life of Brian (#153)
Mad Max
Moonraker

Rocky II
Stalker
The Warriors

Samma år valde, förutom jag, en hel bunt mer eller mindre välkända nunor att födas till världen, som exempelvis:
Brody Dalle
Aaliyah
Jennifer Love Hewitt

Benji och Joel Madden
Pete Doherty
Heath Ledger
Sophie Ellis-Bextor
Claire Danes
Kate Hudson
Rosario Dawson
Prins CP
Robyn
Evangeline Lilly

Kelis
Bam Margera
Kristanna Loken
Tuva Novotny
Noomi Rapace

Och den nionde november, fast helt andra år, föddes dessutom Bille August, Lou Ferrigno, Carl Sagan, Sisqó, Ingvar Carlsson, Hedy Lamarr, och prins Louis Ferdinand av Preussen, to name a few. Dessutom har jag kompisar som fyller år den 6:e, 7:e, 8:e och även 9:e november, vilket nästan får räknas som bisarra sammanträffanden. Historiska händelser som inträffat på min födelsedag är Berlinmurens fall 1989, samt Kristallnatten 1938. En bra och en dålig, med andra ord.

Givetvis var 1979 också ett år då ett flertal människor kolade vippen, en del var lika gott men de flesta var synd att se dem gå:

Donny Hathaway
Sid Vicious
Josef Mengele
Sven Jerring
John Wayne
Ole Lund Kirkegaard
(Författaren till "Gummi-Tarzan"!)
Toivo Pawlo
Vernon Presley (Elvis pappa)

Själv hade jag inte tänkt skaffa träfrack än på ett tag, utan försöka fortsätta leva ett fullgott liv på andra sidan 30-strecket också. Dock har jag inga planer på att skaffa trendig frilla, beige kläder och ett kontorsjobb som jag hatar. Eller, bli vuxen på de dåliga sätten, alltså.

Age is just a number, och så länge som folk frågar två gånger om de verkligen hörde rätt när jag talar om hur gammal jag är, så antar jag att det är okej att fortsätta se ut som jag vill och leva som jag vill utan alltför många syrliga påpekanden om att jag faktiskt är en 30-taggare nu. Så nu gäller det bara att få 30-talen att överträffa 20-talen så att livet bara blir bättre från och med nu.

Jag ska
i alla fall försöka, that's for damn sure.

Tjo och tjim och ingen vårdad klädsel alls på min 30-årsfest i lördags!

Etiketter: , , , ,

8 Åsikter

Blogger Medelklassman:

Welcome to the ranks of proper adults. Level of maturity: optional.

11:23  
Blogger Anna Nio:

Haha, tack, det känns tryggt att höra. :D

12:20  
Blogger Dallerberg:

D föddes också den 9:e november, fast 1981!

(Hans fru fyller år på samma dag som en annan av mina kompisar hahaha BIZARRRRRRE)

17:07  
Blogger Anna Nio:

OooOoOooOooO! :D Men folk får ju sluta försöka sno min födelsedag gawddemmit! :D

17:08  
Blogger M:

Hej Nio och grattis på den stora dagen (fast lite i efterskott dårå). Såg precis ditt svar i min blogg på att lösa sömnsvårigheter och tackar så hemskt mycket för dina tips. Det där med fasta tider har inte funkat så bra för mig faktiskt...snarare har jag blivit stressad över att behöva gå lägga mig en bestämd tid utan att vara trött, men jag ska absolut testa melatonin och det är ju himla schysst att det går att beställa över nätet (även fast det förstås då kunde varit enklare som du säger). Hoppas du mår bra, din blogg är superbra!!!!

22:45  
Blogger Anna Nio:

Monika: Tackar, tackar! Ja, det kan förstås kännas stressande, men om man är envis så blir det mer naturligt till slut. Fast alla är ju olika också, förstås, men hoppas melatonin kan hjälpa för dig med, och tack för berömmet! :D

23:45  
Blogger myra:

Woho! Det är roligt med folks reaktioner när man talar om sin ålder, ja ^^
-79 var en himla fin årgång du snäckan! :*

00:13  
Blogger Anna Nio:

Myran: Haha, ja du kan också relatera förstår jag. :D Prima årskull!

12:10  

Skicka en kommentar

<< Home