01 december 2009

Och båten går bra?

En del saker tar man bara för givet; Att man kommer att älska sina egna barn trots att man inte älskar andras, att det finns el i ens hem, att solen kommer gå upp imorgon, och att man får ett "bra, själv då?" som svar på frågan "hur är läget?", t.ex.

Just det där sista har jag hemskt svårt för. Jag svarar uteslutande alltid ärligt, även fast jag vet att det i 90% av fallen bara är en artighetsfloskel och att frågeställaren inte alls är intresserad av att veta hur jag egentligen mår. Och det är just det jag inte tycker om. Varför ställa en fråga man faktiskt inte vill ha svar på? Men sen är jag likadan gällande kallprat också: I don't do it. Har jag ingenting intressant att säga är jag hellre tyst, och jag skulle mer än gärna se samma beteende hos mina medmänniskor. Jag ser helt enkelt inte poängen i att sitta och svamla om helt ointressanta saker, ska jag konversera vill jag prata om nånting som känns roligt, intressant, hemskt eller på annat vis engagerande. Inte om vädret, sport, utnötta allmängiltiga PK-åsikter om det senaste löpet eller i synnerhet om vad jag eller du jobbar med.

För just det här tjatet om ens arbete har blivit en vagel i ögat i min värld. Jag jobbar ju inte, utan är sjukskriven. Ett faktum jag inte sticker under stol med, men heller inte har lust att berätta om för precis varenda människa jag träffar. I synnerhet inte på första dejten, så att säga. Och det har slagit mig under min sjukskrivningsperiod, dels hur många gånger jag fått frågan, och dels hur totalt meningslös den är. För vad bryr jag mig om vad du jobbar med, och vice versa? Chansen att du eller för den delen, jag, är fakir, jobbar för Läkare utan gränser, designar jeans for a living eller något annat som faktiskt är intressant, är försvinnande liten, så varför ska vi prata om saken ens? Jaha, du lägger golv, gud vad intressant, ja, själv är jag ekonomiassistent, mmm, massa siffror att hålla reda på, ochZzZzZzZ! OMG varför skulle man vilja prata om dessa ämnen? Intet ont om varken ekonomiassistenter eller golvläggare för all del, men jag är inte särskilt intresserad av att höra om deras arbetsuppgifter.

Det frågas bara för att det hör till god ton, men people, snälla, försök förstå att det inte är god ton, det är urbota monotont och jävligt genomskinligt. Du bryr dig inte, jag bryr mig inte, vi bara småpratar för att slippa den kompakta tystnaden och obehaget den sprider. Jag förstår att man frågar för att man försöker bilda sig en uppfattning om den här nya människan man just mött, och för att känna av huruvida det finns några gemensamma intressen nånstans, men kan man då för crying out loud inte fråga nånting annat? Vad säger ens jobb egentligen om ens personlighet? De flesta jobbar knappast med sina drömmar eller hobbies, utan med nånting de trivs lagom mycket med och som de är rätt bra på, vilket ger en okej lön. Typ så. Jag skulle hellre få frågan om vilken min favoritmat, -färg, -låt, eller nästan vilken typisk lära-känna-undran som helst, utom just den söndertjatade vad jobbar du med-frågan. Låt mig slippa, låt dig själv slippa.

You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. Amen, Chuck. Så, kan vi nu enas om att slopa denna tidsödande, förljugna och dödstrista fråga from now on? Tack.

Etiketter: , , , ,

10 Åsikter

Blogger Yvette:

Jag brukar ljuga. Inte alltid då, man får ju välja sina tillfällen och ibland känner jag mig lite tvungen att ställa den också. Men när det känns harmlöst säger jag att jag är astronaut, lastbilschaufför, hemlös, president osv. Så tycker man att dom kan fatta vinken. Men den frågan jag hatar mest är "vad ska du bli när du har pluggat färdigt?". Alla ställer den jävla skitfrågan. Jag svarar lokalvårdare, spärrvakt eller svampkonsult. Sen går jag vidare med mitt liv och försöker trycka bort ångesten dom gav mig i present.

00:29  
Anonymous bror:

Jag avskyr också kallprat; fördelen med det är att du inte egentligen behöver lyssna särskilt noga på vad motparten säger...:P Faktum är att jag rätt ofta känner mig totalt ointresserad av svaret på vissa frågor jag ställer, ibland har jag t om glömt bort vad jag frågat...:)

Mitt problem är att jag aaaavskyr de sk "pinsamma tystnaderna". Jag tycker de är jättejobbiga! Men å andra sidan så försöker jag inte bryta dom med alltför meningslöst kallprat utan mer saker som faktiskt är någotsånär relevanta....hoppas jag iaf...:P

06:06  
Blogger .perpotator:

"Varför ställa en fråga man faktiskt inte vill ha svar på?"
För att frågan har ett annat syfte än det kanske.

09:13  
Blogger Anna Nio:

Evert: Den körde jag också med ett tag, och sa att jag var romsmugglare i Karibien eller bordellmadam, men de flesta fattar inte vinken utan småskrattar nervöst och frågar sedan samma trista fråga IGEN, med allvarligare stämma. :( Ja, pluggfrågan är inte heller så kul, särskilt inte om man faktiskt inte vet. Eller om det är uppenbart på grund av vad man läser för utbildning, då är frågan bara efterbliven.

Bror: Haha, jo jag vet att vi är lika där. Ja, för all del, struntar man i kallprat kan det bli tyst, men det finns hundratals andra saker man kan ta upp som är mer intressanta än vädret eller ens jobb. Folk måste bara tänka en sekund extra för att komma förbi de mest utnötta fraserna, och de flesta gör inte det, vilket är synd.

Perpotator: Det förstår jag med, men det som stör mig är att när man faktiskt SVARAR, så blir folk jätteobekväma. Ställer man den frågan borde man tänka på vad det är man faktiskt säger, och därmed förvänta sig att eventuellt få ett ärligt svar, istället för att bara haspla ur sig floskler och sen ogilla att man får svar på tal.

11:46  
Blogger .perpotator:

Ja, man ska inte överskatta människors intresse av andra.

11:58  
Blogger Anna Nio:

Helt riktigt, men det känns bättre att klämma åt dem så de får skämmas för sina dumheter, än att bara spela med i ett spel man avskyr.

12:07  
Blogger Dallerberg:

Haha jag har ett annat problem, alltså om jag träffar någon på stan typ så blir det ju alltid "Hej, hur mår du?" Och jag svarar alltid nästan rätt, dvs "bra" men UTAN att lägga till "själv då?" eller liknande :D

Jag känner mig fruktansvärt oförskämd, speciellt när jag pratar med utlänningar :D

08:36  
Blogger Anna Nio:

Marre: Haha, men jag kan göra nåt liknande; När folk säger "ha det så bra" så kan jag svara "det ska jag!", hahaha. :D

12:13  
Blogger Dallerberg:

Hahaha JAG MED!! Fast jag brukar vara ännu värre och svara "Ja" bara :D

18:14  
Blogger Anna Nio:

Hahaha, king! :D

21:07  

Skicka en kommentar

<< Home