29 januari 2010

Böcker: 2008 och 2009 (sort of)

För länge sen listade jag mina senast lästa böcker och senast köpta böcker, men sen kom jag av mig, eftersom jag började bli sjuk och väldigt trött.

Jag tänkte att nu, när jag har återfått läsförmågan (uhm, som i fokusering och ork, inte som att jag fått en stroke och kämpat mig tillbaka till smäktande violintoner) så tänkte jag göra ett försök att lista vad jag läst sedan dess. Juni 2007, alltså. Det kommer nog inte gå så bra. Det hade varit avsevärt enklare om jag haft alla mina böcker i närheten, men som det är nu så ligger över hälften och sover i bruna pappkartonger, så det blir en ytterst splittrad och förmodligen helt inkorrekt lista, eftersom jag inte för mitt liv kan minnas om det är två, tre eller fler år sedan jag läst vissa titlar, medan vissa andra säkert fallit bort helt istället.

Senast köpta/fådda/funna böcker:
"Kallocain" - Karin Boye
"Den Lille Vännen" - Donna Tartt
"Lord of the Flies" - William Golding
"Kroppens Sällsamma Liv Efter Döden" - Mary Roach*
"Människohamn" - John Ajvide Lindqvist
"Mästaren och Margarita" - Michail Bulgakov
"Slakthus 5" - Kurt Vonnegut
"Räddaren i Nöden" - J.D. Salinger
"In Cold Blood" - Truman Capote*
"El Choco" - Markus Lutteman*
"Flickan Under Gatan" - Roslund & Hellström
"Vingklippt Ängel" - Berny Pålsson
"En Vacker Dag..." - Ira Levin
"Svensk Maffia" - Lasse Wierup, Matti Larsson*
"The Haunter of the Dark" - H.P. Lovecraft
"Hocus Pocus" - Kurt Vonnegut
"Slapstick"
- Kurt Vonnegut**
"Burfågel"
- Kurt Vonnegut**
"Morgonmål för Mästare"
- Kurt Vonnegut**
"Busters Öron" - Maria Ernestam
"Sanningen och Ingenting Annat Än" - Stig Claesson
"Den Fjärde Handen" - John Irving
"Cut! Hollywood Murders, Accident and Other Tragedies" - Dannielle Doggett, red.*
"Drivhuset" - Brian Aldiss**
"Det Allra Heligaste" - William Faulkner**
"Fritt Förfall" - Birgitta Stenberg**
"En Hunds Hjärta/De Ödesdigra Äggen" - Michail Bulgakov**
"Shantaram" - Gregory David Roberts*
"Doktor Fisher, Genève eller Bombpartyt" - Graham Greene**
"De Besatta" - Antonia S Byatt**
"Sjón" - Skugga-Baldur**
"En Halv Gul Sol" - Chimamanda Ngozi Adiche*
"Fallen" - Joyce Carol Oates
"Blonde" - Joyce Carol Oates*
"Paddington Here and Now" - Michael Bond*
"The Princess Bride" - William Goldman*
"The Poe Shadow" - Matthew Pearl
"Fjärilen i Glaskupan" - Jean-Dominique Bauby
"Den Trettonde Historien" - Diane Setterfield
"Den Siste Tempelriddaren" - Raymond Khoury
"En Riktig Våldtäktsman" - Katarina Wennstam
"Världens Största Fiaskon" - Gunnar Wall
"Det Tysta Övertagandet" - Noreena Hertz
"Det Amerikanska Folkets Historia" - Howard Zinn
"Papillon" - Henri Charrière
"Rockabilly" - Josefin Ekman*
"Svärdet i Stenen" - T.H. White
"Allt är Upplyst" - Jonathan Safron Foer
"The Day I Swapped my Dad for Two Goldfish" - Neil Gaiman, Dave McKean*

* = Presenter
** = En boklåda som alla grannar dumpat böcker de inte vill ha längre i, i trapphuset!

Pust! Jag har alldeles säkert glömt massor, för att KÖPA böcker jag har inte direkt haft problem med de senaste åren. Men, som sagt, jag har inte alla böcker här och kan inte minnas särskilt många titlar på en sammanhållen tråd. Men jag tror att det kanske räcker sådär ändå, va?

Senast lästa böcker:
"Kallocain" - Karin Boye 2/5
"Den Lille Vännen" - Donna Tartt 4/5
"Lord of the Flies" - William Golding 4/5
"Kroppens Sällsamma Liv Efter Döden" - Mary Roach 3/5
"Människohamn" - John Ajvide Lindqvist 4/5
"Mästaren och Margarita" - Michail Bulgakov 5/5
"Slakthus 5" - Kurt Vonengut 3/5
"Räddaren i Nöden" - J.D. Salinger 2/5
"In Cold Blood" - Truman Capote 5/5
"El Choco" - Markus Lutteman 4/5
"Flickan Under Gatan" - Roslund & Hellström 3/5
"Vingklippt Ängel" - Berny Pålsson 2/5
"En Vacker Dag..." - Ira Levin 4/5

Läst, med l
uddigt tidsperspektiv:
"Hjärtat är Bedrägligast av Allt" - JT LeRoy 4/5
"Vindens Skugga" - Carlos Ruiz Zafón 5/5
"Danteklubben" - Matthew Pearl 4/5
"Du Sköna Nya Värld" - Aldous Huxley 4/5
"Interpretation of Murder" - Jed Rubenfeld 4/5
"Jakten på en Pappa" - Bosse Schön 2/5
"Pappersväggar" - John Ajvide Lindqvist 4/5
"Pojken som Kallades Det" - Dave Pelzer 2/5
"Bridget Jones's Diary" - Helen Fielding 2/5
"En Hon-djävuls Liv och Lustar" - Fay Weldon 3/5
"Packad - en Tonårsalkis Memoarer" - Koren Zailckas 1/5
"Vi Måste Prata om Kevin" - Lionel Shriver 5/5
"Coraline" - Neil Gaiman 4/5
"Ut ur Skuggan" - Anne Marie West ("Out of the Shadows") 1/5
"The Complete Sherlock Holmes" - Arthur Conan Doyle 4/5
"Cash: The Autobiography" - Johnny Cash 4/5
"About a Boy" - Nick Hornby 4/5
"Låt den Rätte Komma In" - John Ajvide Lindqvist 4/5
"Hanteringen av Odöda" - John Ajvide Lindqvist 5/5
"Nattens Barn" - Traci Lords 1/5
"Dr Jekyll and Mr Hyde" - Robert Louis Stevenson 3/5
"The Day I Swapped my Dad for Two Goldfish" - Neil Gaiman, Dave McKean 4/5

Jaha, jag kan knappast ge mig i kast med recensioner på samtliga dessa titlar, så jag nöjer mig med att kommentera de bästa och sämsta titlarna. Vi börjar med det göttigaste!

Varma rekommendationer:
"Mästaren och Margarita" - Michail Bulgakov och "In Cold Blood" - Truman Capote får bägge toppbetyg. Helt enkelt mästerliga böcker, där den förstnämnda får en att försvinna helt i ett magiskt Moskva, medan den andra är så skönlitterär en faktabok kan bli, utan att vara osann, och Capote behärskar sannerligen den engelska språket till fulländning. Annat värt att nämna från de senaste titlarna är "Den Lille Vännen" - Donna Tartt, som frustrerar mig fortfarande med att inte i egentlig mening ha ett slut. Hade säcken knutits åt hade den kunnat vara klockren, men tyvärr inte. Grus i maskineriet. Även "En Vacker Dag..." av Ira Levin förtjänar att nämnas lite extra, dels eftersom Levin är en favorit hos mig, och även här inte gjorde mig besviken, och dels för att den här titeln, märkligt nog, inte verkar finnas i tryck längre. Skandal!

Äldre titlar värda att nämnas:
"Vindens Skugga" - Carlos Ruiz Zafón är en av de bästa böcker jag nånsin läst, tillika "Vi Måste Prata om Kevin" - Lionel Shriver. Läs bägge. Nu. Nuff said. Allt som John Ajvide Lindqvist publicerat (undantaget "Ansiktsburk av Erik Pettersson", som jag inte läst) slukar jag också girigt och lyckligt, det borde du också göra.

Mindre bra:
Både klassikerna "Kallocain" - Karin Boye och "Räddaren i Nöden" ("The Catcher in the Rye") - J.D. Salinger nådde inte alls upp till mina förhoppningar om dem. "Kallocain" är förvisso ingalunda en dålig historia, men det är bara något som gör att jag inte fäster mig särskilt vid den. Salinger, som dog alldeles precis nyss, gjorde mig faktiskt ännu mer besviken, då jag inte direkt fann någon glädje, eller mening, i hans så välkända historia. Synd. Sen att "Vingklippt Ängel" av Berny Pålsson inte var så bra, det hade jag nästan väntat mig, men jag var ändå nyfiken. Tyvärr hade jag rätt i min tveksamhet, och jag blir mest bara arg på Pålsson för att hon skriver så naivt och beter sig så korkat mellan varven då hon inte slits sönder av sin sjukdom.

Äldre titlar man gör bäst i att undvika:
"Jakten på en Pappa" av Bosse Schön, är så genomuselt skriven att jag har lust att posta hotfulla, men korrekt skrivna, brev till Schön, usch! "Pojken som Kallades Det" - Dave Pelzer, sägs vara så hemsk och svår, men lämnade mig ganska oberörd - var det inte mer än så? "Bridget Jones's Diary" - Helen Fielding: ja, jag vet, inte direkt min typ av bok, men jag ville ändå läsa själv för att bilda mig en egen uppfattning. Jag säger sällan det här, men filmen är bättre än boken. Och då är inte filmen sådär jättebra heller.

Tre av de sämsta böcker jag läst på länge (still, to this day!) var "Packad - en Tonårsalkis Memoarer" - Koren Zailckas,
"Ut ur Skuggan" - Anne Marie West (är osäker på den svenska titeln, men i original heter den "Out of the Shadows"), och "Nattens Barn" - Traci Lords, och skälen till uselheten är i stort sett densamma för samtliga: vansinnigt intressanta historier lurar under ytan, men författarna/huvudrollerna väjer hela tiden undan för det jag som läsare vill veta, och väljer att framställa sig själv som ett aningslöst offer som det är så himla jättesynd om istället. Och här handlar det om (påstådd) tonårsalkoholism (men vad boken ger sken av är snarare en tjej som super till lite väl hårt, men knappast skulle klassas som värsta gradens alkis, vilket titeln ändå anspelar på. Dessutom är den gräsligt illa översatt. Det står "Canada" hela tiden t.ex.!), enda överlevaren och dottern till ett par legendariska sadistiska sexförövare och seriemördare, samt en underårig porrstjärna. Hur fan kan man klanta bort såna historier? Dessutom är de illa skrivna, allihop. Anlita hjälp om ni inte kan författa, gawdemmit!

Senast påbörjade bok:
"Alice in Wonderland and Through the Looking-glass" - Lewis Carroll

So far, helt psykedelisk och märklig, återstår att se vad som händer i "Through the Looking-glass" härnäst!

Etiketter: , ,

7 Åsikter

Anonymous bror:

Aha, så räddaren i nöden är inget att ha alltså? Har grunnat på att läsa den någon gång, och allt ståhej i media nu när Salinger gått och kolat väckte dessa funderingar igen. Kändes den överdrivet hypad eller?

Jag kände lite så över Mästaren och Margarita; en tämligen förrvirrad berättelse som desperat försökte vara så "chockerande" som det bara gick i var och varannan mening. Inte helt usel, men jag upplevde det som att så fort jag började få grepp om något, så kastades tre andra tokigheter in som återigen lämnade mig famlandes efter den röda tråden. Men så hade jag extremt höga förväntningar också, och det händer ju tyvärr alltför ofta att när man har det, så faller det piedestaliserade(nytt ord?) objektet platt till marken...:(

Jag tycker ändå om utgåvan jag fick av dig... snygg så det förslår åtminstone...:P

21:25  
Blogger Anna Nio:

Jag fick då inte ut nåt av den, tyvärr. Tyckte mest att Holden Caulfield var en riktigt otrevlig slyngel. Du kan få låna den av mig om du vill bilda dig en egen uppfattning, det är en gammal svensk översättning med sköna slanguttryck (åtminstone) från 60-talet har jag för mig.

Ah, jag hade inga förväntningar alls på den, visste bara att en hop vänner läst den och älskade den, men inget om handlingen eller att den var så känd och ansedd (man får missa några titlar). Visst är den spejsad och märklig, men jag tyckte om det. :)

21:37  
Blogger Anna Nio:

Förresten, du borde låna "In Cold Blood" också, du som har vett att uppskatta ett gediget och vackert språkbruk, och gillar att läsa på engelska nästan ännu mer än jag gör. :D

22:11  
Blogger Unknown:

T.H. White*

12:44  
Blogger Anna Nio:

Richard: So it is, hoppsan!

12:49  
Anonymous Jellyfish:

'så genomuselt skriven att jag har lust att posta hotfulla, men korrekt skriva, brev till Schön', förargligt att ett litet stavfel skulle smyga sig in just där :)

21:35  
Blogger Anna Nio:

Jellyfish: Haha, F-U-C-K! Det såg jag, givetvis, inte!

21:58  

Skicka en kommentar

<< Home