29 januari 2010

Unreal

Jag tänkte på stress och varför man släpper in den i sitt liv, och insåg att det mesta som vi stressar över egentligen inte är på riktigt.

Såhär: solens gång, vattnets porlande, regnets fall, gräsets tillväxt och luftens bris - det är på riktigt, det finns, därför att det biologiskt existerar på eller kring den här planeten (ett tag till i alla fall, vi får väl se vad som händer när ozonlagret försvunnit). Men tideräkningen, lagarna, reglerna, kutymen, pengar, och till och med själva tiden på dygnet är bara saker som vi har uppfunnit, bestämt oss för. De finns ju egentligen inte. Om jag skulle flytta till en öde ö och bo där själv, inte fan skulle jag veta vad klockan var då. Eller bry mig om pengar. Eller lagar. Men jag skulle värdesätta solen, jorden, växterna och vattnet.

Det är så svindlande att tänka, att den mesta stressen kommer från sånt som vi själva konstruerat. Vi har satt oss i den här rävsaxen själva, och nu gnölar vi vilt för att komma loss. Men ändra på reglerna då? Det är som "Kejsarens nya kläder": alla ser det men ingen törs göra nåt åt det.

När jag var liten kunde jag inte förstå hur man kunde ha budgetunderskott (även om jag inte för mitt liv kunde kallat det för just budgetunderskott då), det var väl bara att trycka mer pengar? Senare har folk försökt förklara devalvering och sånt för mig, men jag kan fortfarande inte förstå, hur man hellre svälter och knotar och har ett icke-fungerande land, än att man bara trycker nya pengar. Eller gör saker gratis, mot gentjänster kanske. Hur kan pengarna bli mindre värda ifall man trycker tillräckligt för att fylla hålen bara? Även om de blir mindre värda gentemot andra valutor, är inte det bättre än att som sagt krypa på knäna ekonomiskt och ha en svältande befolkning? Jag har aldrig förstått mig på siffror och ekonomi, men om nån kan förklara det där på ett enkelt sätt så får ni gärna försöka.

Men tänk ändå, att det är så mycket som egentligen inte spelar nån roll om du stressar för det. Tänk på det, och lossa på tvångets band.

Etiketter: , ,

4 Åsikter

Blogger Stop:

Värdet på kontanter är inte kontanterna i sig och det är det ligger till grund för att man inte kan lösa fattigdom genom att trycka nya sedlar.

Förenklat kan man säga att sedeln är en skuldsedel där ett land eller en stat garanterar värdet. Exempelvis står det på amerikanska dollar "This note is legal tender for all debts, public and private".

Blir det då så att den som ska få en sedel i ersättning för sin skuld (vid ett matköp t ex) inte kan lita på att värdet är konstant så kommer säljaren att vilja ha en större summa pengar för att skydda sig själv.

Då man i ett pengasamhälle ofta skiftar varor i flera steg så blir det här skyddet, transaktionskostnaden, högre och högre. Värdet för min vara minskar alltså för varje steg eftersom man måste räkna med kostnaden för varje transaktion i priset.

I slutändan när oron blir alltför hög så kollapsar systemet och kontanterna blir inte värda någonting alls. Detta har hänt i västländer i krigstid (ex Nazityskland).

Kanske blev det lite ljus över frågan?

14:06  
Blogger Anna Nio:

Roger: Hm, jag har läst noga ett par gånger nu, men jag förstår fortfarande inte. Det blir på nåt sätt bara gröt av alltsammans för mig. Men tack för att du försökte!

22:02  
Blogger Stop:

När jag läste igen så märkte jag att jag också tyckte att det var lite flummigt skrivet. :-)

Komprimerat:
Värdet på kontanter är baserat på att man litar på utgivaren vad gäller värdets stabilitet. Kan detta inte garanteras (ex om det trycks mer kontanter utan "täckning") så försvinner möjligen att använda det som ett stabilt betalningsmedel.

Då skiftar man snabbt till kontanter som går att lita på. Detta händer i många länder där man har lokalvaluta och sk. hårdvaluta företrädelsevis USD.

Så genvägen att trycka egna pengar resulterar snabbt bara i att den lokala valutan överges till förmån för andra.

01:34  
Blogger Anna Nio:

Aha! Men så dumt egentligen. Man kan tycka, att eftersom de i princip inte har några inhemska pengar så kan inte värdet gå ned av att man trycker mer heller, men tydligen kan det det, då. Trist för alla fattiga länder. :(

12:36  

Skicka en kommentar

<< Home