10 januari 2010

Du sköna nya värld

Jag har tänkt på en sak, som är en märklig paradox. Nu för tiden blir det mesta allt mer personalized och nischat men samtidigt rör vi oss mot ett alltmer opersonligt och automatiserat samhälle, med knappval och automatiserade tjänster och gör-det-själv hit och dit. Hur kan det här komma sig?

Man kan välja bland så mycket numera, så mycket att många blir helt villrådiga och står som åsnor i mitten för de enklaste valbara situationer. Jag menar, man kan anpassa något så trivialt som sin mail till att vara i en viss färg, med egen bakgrund, bestämma typsnitt, vilka mail som får eller inte får komma fram och så vidare. Men hur mycket man än pillar med inställningarna får man ändå massutskick från spamrobotar som slinker igenom, reklammail från företag man handlat av, brevmallar med automatiserade svar från olika nätbutiker eller liknande, och kanske, om man har tur, ett "hand"skrivet, heartfelt mail från nån man faktiskt känner på riktigt. Eller kanske bara från en nätbekant, men även det är ju betydligt bättre än resten. Är detta do it yourself-sätt bara lurendrejeri från företagen för att få oss att tro att vi får som vi vill? Men egentligen ger de oss bara helt onödiga valmöjligheter som skapar stress, medan de dessutom lurar oss att faktiskt sköta en del av det jobb som borde åligga dem, själva?

Det sistnämnda tänker jag ofta på när jag är på större matbutiker, som har självscanning. Vad de erbjuder oss är alltså ett stort rum fullt av mat, som vi själva ser till att registrera och stoppa ned i påsar, och vid utgången betalar vi sedan för oss. Behövs det ens personal om detta är framtidens melodi? Man kan förvisso fortfarande behöver fråga om nånting, men det skulle inte förvåna mig det minsta om det snart dyker upp små infodiskar med touch screens eller röststyrning, där man kan fråga var saltgurkan står. Det vi åstadkommer med detta är alltså att skära ned på personalen. Helt. Skära bort personalen, skulle man rent av kunna säga. Jamen då kan priserna på varorna bli lägre, billigare mat är skitbra. Förvisso, men å andra sidan så står tusentals människor utan jobb och inkomst, om de inte längre kan jobba kvar i butikerna. De kommer inte ha råd med maten hur billig den än blir.

Och att eftersträva det billigaste hela tiden ger också en annan stor baksmälla; När kunderna vill ha den billigaste potatisen, så köper butiken in till lägsta möjliga pris, för att kunna göra nån vinst. Bonden som odlar potatisen måste alltså sälja sin skörd till ett lågt pris, men helst ändå högt nog för att han i sin tur ska kunna tjäna nånting på sitt arbete. För att maximera skörd och vinst men minimera kostnader och tid så börjar han använda bekämpningsmedel och driver fram sina grödor snabbare än naturen avsett. Vilket leder till undermåliga produkter, som vi som kunder såklart inte vill betala mycket för, och så snurrar det bara vidare. Jag vill ha bra potatis, som fått gro och växa i den tid den tar, som smakar bra och är näringsrik och inte innehåller några gifter. Snart kanske jag inte kan få det, om jag inte väljer att odla själv. Och så har vi kommit runt till det här med att göra saker själv för att få det som man vill ha det igen, för att det större maskineriet är helt upptaget av snabbhet, vinst, och effektivitet.

Allt ska gå så jävla snabbt nu, jag blir åksjuk. Jag minns när jag var liten, och en film hade biopremiär; Efter det tog det säkert ett år minst innan den kom på video (ja, video), och ytterligare ett år innan den dök upp på filmkanaler som FilmNet (ja, FilmNet), och först ytterligare ett eller två år efter detta kunde filmen visas på vanlig, dödlig tv. Idag har filmen premiär, och släpps på DVD medan den fortfarande visas i biograferna, filmkanalerna kör den i stort sett i samma andetag och den vanliga tv:n får tillgång högst ett halvår efter detta. Vid den tidpunkten har man ju nätt och jämt insett att filmen finns och har än mindre bestämt om man vill se den, typ. Och de första mobiltelefoner jag ägde, de höll i åratal utan större problem, medan dagens superflashiga varianter, som man givetvis kan anpassa till besinningslösa mått, ger upp efter ungefär ett år. Ett års hållbarhet alltså, sen måste man oftast köpa en ny ifall man vill ha en fullt fungerande telelur. Även här spottas det fram nya modeller och funktioner i rasande takt, men kvaliteten blir djupt lidande, precis som med det mesta numera, överallt.

Hur fort kan det snurra innan folk börjar trilla av karusellen och skrubba knän och armbågar? Tills nån säger till maskinskötaren att sänka hastigheten för att man över huvud taget ska kunna njuta av sin åktur? Tills karusellen faller i bitar, eftersom den är sammansatt av de billigaste råvarorna och i all hast? Jag vill byta karusell, till en hållbarare, och jag vill säga till dem att sakta ned, men kommer nån att lyssna?

Etiketter: , , ,

6 Åsikter

Blogger Unknown:

Vänta nu, hur länge har du varit 30? Fyllde inte du nyss?

Redan tant?

10:05  
Blogger Anna Nio:

I så fall är jag gärna tant, jag har ogillar det här med stegrande avsky i många år. :D

18:50  
Anonymous bror:

Jag känner samma sak som du syster; allt skall gå så fort, man skall vara så uppkopplad, tillkopplad och "med" att jag bara vill likt Adam Sandler kunna trycka på "stopp" på min fjärrkontroll och få allt att lugna ner sig...:( Det är väl därför jag hårdnackat vägrar att använda facebook och twitter, samt inte tänker skaffa surfmöjligheter till min mobil - Någon jävla måtta får det vara på hetsen!

14:31  
Blogger Anna Nio:

Haha, hear hear! Twitter ser jag ingen som helst mening med, det verkar helt värdelöst! Fejan är ett bra tidsfördriv för min del, och ett smidigt sätt att dra ihop många människor för en fest eller liknande. Surfa med mobilen verkar utvecklingsstört, det vill jag icke syssla med heller - och ännu mindre vill jag se på tv eller FILM i min mobil. Vafan då för? Kul att se en film i yttepytteformat, liksom!

18:07  
Blogger andrea:

Det här med alla valmöjligheter har faktiskt varit ett ganska etablerat bevis för att vår demokrati egentligen inte är en demokrati. De blir en plastdemokrati. Vi får välja mellan tusen olika gurksorter, där har vi vår demokratiska frihet.

Det faktumet att vi baserar vår upplevelse som fria, på att vi har möjlighet att välja vilket elbolag vi ska ha, eller mobilbolag, eller vilka jeans vi ska köpa.
Men frågan är om det är sådana saker som gör en människa verkligt fri? Framförallt när alla valmöjligheter blir så många, komplicerade & oöversiktliga att vi till slut inte orkar sätta oss in i vilket elbolag som är bäst, tex. Man känner sig snarare OFRI av alla olika reklamerbjudanden som sliter i en från olika håll.

Sen har vi allt mindre frihet på andra områden - många är slavar under räkningarna från elbolaget eller mobilbolaget, man jobbar med något man hatar för att kunna betala för alla de där miljonerna valmöjligheterna man har. Samtidigt som vi får allt mindre politiskt inflytande, där den centrala makten flyttar längre å längre ifrån "den vanliga människan" & allt fler upplever att det inte spelar någon roll vad de röstar på, eller vad de tycker. Vi har lägre valdeltagande i västvärlden än någonsin tidigare, samtidigt som vi anser oss leva i demokratins högborg.

Så - hur fria är vi egentligen?

13:34  
Blogger Anna Nio:

JUTTE! Rakt på spiken, jag känner mig fångad och fruktansvärt oviktig och dessutom ofri, fångad i kommersiella nät. Det är alldeles för lätt att locka människan med glitter och kulörta ljus, från att hon ska ta tag i det som verkligen är viktigt för henne och hennes värld. Vi köper en ö i Karibien och utropar självständig stat, KOM IGEN! :D

15:38  

Skicka en kommentar

<< Home