20 februari 2010

Läsningsfakta

En bokrelaterad lista, funnen hos Bokhora såväl som herr Trettioplus. Jag tog mig friheten att lägga till en punkt i slutet också.

Som läsare är jag: Fullständigt uppslukad, snabb, och på gränsen till ohälsosamt inkännande för intrigen, karaktärerna, miljöerna, ja, allt som är välskrivet och som tilltalar mig på någon nivå.

Som bloggare är jag: Behovsstyrd, impulsiv, känslosam, funderande, jämförande, listande, delvis ironisk, och sporadisk rent tidsmässigt.

Senast lästa bok: "Den Trettonde Historien" av Diane Setterfield, rysligt bra!

Senast köpta bok/böcker: "Rosens Namn" - Umberto Eco, "Moment 22" - Joseph Keller, "Kärlekens Raseri" - Ian McEwan.

Favoritdeckarförfattare: Jag gillar inte deckare, inte alls, i stort sett - förutom the occational Agatha Christie-bok. Jag brukar läsa Roslund & Hellströms böcker som förströelse, veti sjutton om det räknas till deckargenren, dock.

Jag läser allt av: Hm, de flesta författare har jag inte läst allt av, men har för avsikt att så göra, så jag listar dem istället. Neil Gaiman, John Ajvide Lindqvist, Ira Levin, James Clavell, John Irving, John Steinbeck, Åke Holmberg, Donna Tartt, Lionel Shriver och min senaste guldklimp, Ian McEwan.

Jag läser helst inte: Deckare, chick lit, Harlequin, filosofi, fantasy, deprimerande kvinnoöden, Terry Pratchett, kurslitteratur (döden i grytan!).

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Massor! Biografier, oftast, men även fakta om seriemördare, historia, medicinska mysterier, avslöjande samhällsböcker, konspirationer, bakgrunder till kända händelser, märkliga händelser rent allmänt, böcker om manligt och kvinnligt i samhälle och historia, ovanliga vinklingar på hälsoproblem, berättelser om kidnappningar och andra brott, och mycket annat.

Förutom svenska läser jag gärna: Engelska, och det hemskt gärna. Är en bok skriven på engelska i original så föredrar jag att läsa den så. Nån dag ska jag lära mig fler språk också, och följdaktligen kunna läsa böcker på dessa språk sen.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Eh, en jävla massa. Är grymt sugen på att sätta tänderna i LOTR-trilogin, som trots att den är fantasy, förtjänar att jag ger den ett försök till, utöver förra gången jag började men gav upp. Jag var tolv. Hoppas jag gillar den mer den här gången.

Högst upp på min bok-önskelista just nu står: En JÄVLA massa! Jag har 398 titlar på min "vill läsa"-lista. :O Men ska jag välja en så vill jag ha "Graveyard Book" av min älskande Gaiman mest av allt.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Jag går sällan på antikvariat, men jag går alltid på Myrorna och andra second hand-butiker med billiga böcker. Då letar jag bara bland pocketarna, efter titlar från min långa läslista. Oftast hittar jag åtminstone en, ibland tio. Och ofta såna titlar jag glömt att skriva upp, men såklart vill läsa. :D
I skönlitterära böcker uppskattar jag: Korrekturläsning (I cannot stress this enough), ett levande och målande språk, komplexa karaktärsporträtt, många sidor (400+ minst, ju tjockare desto gladare blir jag), gammaldags språkbruk, en handling som åtminstone delvis utspelar sig i en svunnen tid, ett mått av mysterium eller oförklarlighet, ett bra flyt alltogether, en handling som inte är på intellektuell dagisnivå, en gammal utgåva av boken - och är den översatt så gillar jag gamla översättningar mer än nya, samt ett ordentligt slut, gärna olyckligt.

Etiketter: , ,

4 Åsikter

Blogger Stop:

Jag tycker om att du är en textälskare precis som jag. Jag kanske rentav får prova mina alster på dig någon gång.

Vad hade stackars Pratchett gjort för att förtjäna kursiv stil o böcker du inte gillade då? =)

När jag var 12 och läste LOTR så laddade jag upp med samma mat som de har i boken, och så åt jag samtidigt (nåja, jag hade ex inte lembas-bröd, men vanligt bröd fick duga). Då kändes det extra mycket att man var inne i boken. Jag är ju ett totalt bokfreak och tappar helt kontakten med omvärlden. Så att glömma bort att äta osv var vardagsmat på den tiden.

Vi får jämföra böcker på någon sån där boksajt vid tillfälle.

15:35  
Blogger Anna Nio:

Roger: Oh, det låter spännande!

Haha, jag kursiverade alla författare som jag inte orkade länka till. Jag har läst "Good Omens" (eftersom den är medförfattad av Gaiman förstås) och gillade hälften, hatade hälften. Gissa vilken hälft som var vilken? :D

Ja, om det bara fanns nån som var allomfattande. Boktipset finns jag på, men de har långt ifrån alla titlar och är dessuom rätt bökigt upplagda. Visual Bookshelf, som finns som app till fejan, är bättre, men där saknas förstås många svenska titlar.

16:14  
Blogger Medelklassman:

Graveyard book är fantastisk. Fantastisk, sa jag.

Köp o läs.

10:02  
Blogger Anna Nio:

T+: Det har jag inte betvivlat en sekund! Kan dock inte berättiga att köpa den just nu, då jag har omkring 30-40 olästa böcker liggande här redan. ;D

12:13  

Skicka en kommentar

<< Home