02 februari 2010

Bokfrågornas ABC #1: A

Har, återigen via Bokhora, hittat en Bokfrågeutmaning, som härrör från Lilla O's blogg. Det går till på så vis att Lilla O, som är skapare och därmed tjif, hittar på bokrelaterade frågor som har något att göra med en bokstav i taget, starting with A (rimligt nog). Om någon mer vill vara med och leka, så kan ni väl lämna en kommentar till skaparen, bitte.

Jag gör ett försök att hänka på:


1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Haha, jag måste välja en tantsnuskpocket vars titel jag absolut och fullständigt förträngt, det kan vara "Passion på Korfu", men jag kan inte säga säkert. Jag fick den på skämt av Ella, efter att vi sett den fantastiskt ostiga komedin "Summer Lovers", eller "Kärlek på Santorini", med Darryl Hannah (och hennes stora cowboyhatt) och Peter Gallagher (och hans stora könshår).

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Givetvis Adam Trask i "Öster om Eden" av underbare John Steinbeck. Detta är en titel jag också gladeligen rekommenderar, liksom det mesta av Steinbeck, faktiskt.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
"Pippi Piggelin" och flera andra titlar av Richard Scarry, alla Alfons Åberg-böckerna av Gunilla Bergström,
"Jag Kan Köra Alla Bilar" av Karin Nyman (dock med mycket finare teckningar än nyutgåvan), och en massa böcker vars titlar jag inte minns: en som handlade om en stor björn som var elak mot alla i skogen, tills han var dum mot en häxa som krympte honom till en pytteliten björn, en om sju björnar i olika färger som skulle åka till månen, Lennart Hellsing och Poul Ströyers underbara "Sjörövarbok", samt Pettson & Findus-böckerna. Den första riktiga bok jag läste själv var "Nalle Lufs och Skrutten" av Gösta Knutsson, som visserligen innehåller teckningar, men det är inte en bilderbok. Den sistnämnda är precis som Ture Sventon-böckerna, fylld med en torr men underfundig humor, som framstår tydligt när man läser boken på äldre dar, men som jag som barn inte kan minnas, att jag la märke till eller ens förstod.

Läsa böcker för barn gör inte jag, så nej, det har jag inte gjort.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Hm, inte riktigt my field of interest, så att säga. Jag har fått "En Halv Gul Sol" i julklapp, men inte läst den än. Det är det enda afrikanska jag kan dra mig till minnes just nu, förutom att Nalle Lufs och Skrutten i förra frågan funderar på att resa till Afrika. Eller till Sundbyberg.

Snipp, snapp, snut, så var alla frågor om bokstaven A slut!

Etiketter: , ,

2 Åsikter

Anonymous Lilla O:

Kul att du hänger på! Kul att upptäcka nya bloggar.

Tantsnuskpocket, vilke rivstart!
Richard Scarry tyckte jag också om och mina grabbar gör det oxå.

Tyckte om "En halv gul sol", tycker att du ska pröva! Jag borde kanske ge Öster om Eden en chans...

21:52  
Blogger Anna Nio:

Lilla O:Kul att du orkar hitta på frågor, tycker jag. :)

Jodå, jag ska absolut läsa "En Halv Gul Sol" framöver, fick den ändå av svärmor så det vore rent ohövligt att underlåta sig att läsa den. ;)

Och ja, ge "Öster om Eden" en chans, det är den värd!

22:01  

Skicka en kommentar

<< Home