02 mars 2009

Lies, all lies

Det finns en liten men märkbar trend inom livsmedelssvängen, som jag verkligen inte begriper: det här med att utseendemässigt maskera nyttig mat så den ser ut som mindre nyttig mat. Eh, varför det? För att bortskämda snorungar vägrar äta annars? För att feta as som vägrar sluta äta snabbmat ska lura sig själva, eller vad?

Ta till exempel Barillas, och även Kungsörnens, vita fullkornspasta. What? Så fullkornspasta är lite brunare än vanlig pasta, big jävla deal, man vänjer sig ju vid det på en minut. Är det inte innehållet och smaken som är det viktigaste? Det finns även ett bröd, som baxnande nog dessutom heter Äntligen!, vars hela existensberättigande är grundat i det faktum att det är ett fullkornsbröd, som ser ut som ett LJUST bröd. Wow, ojoj, vad kreativt, vad nytt, vad... fucking jävla skitonödigt! Vad vill de säga med det här? Att ljusa matvaror är bättre än mörka (Oh no, she didn't)? Att hälsosammare alternativ inte är nya och balla nog?

Vad är det för fel på reklamkampanjer (förutom the obvious fact att reklam får mig och många andra att känna blodtörst beyond human recognition) eller ny förpackningsdesign, om det är så att de behöver få fler att upptäcka produkten? Varför slösa ännu mer pengar på produktutveckling för såna här extremt löjliga och onödiga produkter, som ärligt talat känns som att de är utformade för att tilltala en konsumentgrupp jag bara kan tänka mig måste gå under business-namnet Retardos, eller liknande eufemism för totala kretiner (med egen inkomst)?

Om man vill käka nyttigt eller onyttigt är ens eget val, måste man verkligen luras till att äta bättre? I så fall vilar jag mitt huvud i mina händer och suckar, djupt. Det är synd om människorna.

Etiketter: , ,

6 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Jag föredrar mörka matvaror, nom :D

01:21  
Blogger Anna Nio:

Jag med! :D *LER KAN VÄLJA SJÄLVA*

09:23  
Blogger Emelie:

Det kanske är bra för att lura i barn nyttigheter? Jag hörde om någon vars barn vägrade äta kassler (förståeligt, förvisso) - tills mamman började kalla det för chipsskinka. :D

Vuxna är ju för övrigt ofta inte mer än förvuxna barn, så det finns säkert en icke oansenlig målgrupp.

Sedan kan man ju diskutera om vi över huvud taget behöver fler nästintill identiska produkter, men jag antar att det är så att nyhetens behag säljer bröd (i kombination med eggande namn som "Brun längtan i kvadrat").

12:54  
Blogger Anna Nio:

Emelie: Ja, det funderade jag också på, men det är ju hemskt att man ska behöva lura i dem bra saker! Jag har inga egna barn, så jag vet ju inte hur svårt det faktiskt är, men om man alltid gett dem nyttig mat så måste ju deras utgångspunkt för vad som är gott och inte gott vara grundat i bara bra saker, or so logic tells me. Får de aldrig korv och pizza så vet de inte vad de missar. :D

Chipsskinka, vilken jävla idé!

Haha, fram för allt så har alla bröd sjukt tramsiga namn numera: Äntligen!, Längtan, Gilla, och så vidare. Rysligt. Det roligaste brödnamnet är ändå Farfars Grova, tätt följt av det tyska (tror jag) nyttobrödet Kassler. :D

13:12  
Blogger CINDERALLEY:

Farfars grova, oh yeah, give me a piece of that!

21:54  
Blogger Anna Nio:

Sanna: Visst låter det, eh, gott? :D

Marre: Haha, jag tänkte på riktig mat förresten, först NU fattar jag hur du menade, DOH. :D

22:37  

Skicka en kommentar

<< Home