07 mars 2010

Sicko

Det finns väldigt många sjukdomar i världen, alltför många för att man ska känna till dem allihop. Men ibland får man nys om en särskilt otrevlig sjukdom, och då tänker man: "Fyfan vilken tur att jag inte har det där!".

Ett gäng av den sortens sjukdomar, a.k.a. sjukdomar-man-typiskt-inte-vill-ha, följer här - utan bilder, dock, det vore i de flesta fall för vidrigt. Ni får klicka på länkarna eller googla istället, om ni törs.


Elallergi
Enkelt uttryckt: man tål inte el. Hur fan lever man i ett modernt samhälle då? Ensam ute i en trästuga i en skog, med fotogenlampa och vedkamin och, ja, och vaddå? Älgar? Gungstol och hjärnsläpp? Piptäljning? Gaahh! Även om det bara verkar sitta i huvudet på de sjuka, så är det inte desto mindre jobbigt att leva med, kan jag tänka mig.

Treacher-Collins Syndrom
Den här sjukdomen innebär helt enkelt att man föds med ett underutvecklat ansikte. Alltså. Underutvecklat ansikte, som i att man har helt bananas proportioner på nyllet, att vissa skelettdelar eller formationer saknas och att man kommer bli fullständigt utstirrad resten av livet. Fyfan. Jag citerar Wikipedia: "I det svåraste kända fallet saknades överkäke, ögonhålor och kindben helt." HELT.

Solallergi (Polymorphous Light Eruption)
Jag vet inte vilket som är värst av det här och elallergin, faktiskt. Har man solallergi kan man lika gott klä sig som vampyr, känns det som, och lurpassa på fyllon och tonåringar i gränder om nätterna. Tänk att inte tåla solen, denna livgivande värmekälla! Gud så hemskt att aldrig få vara ute dagtid, aldrig sitta på varmt gräs och låta ljuset fylla en med D-vitamin. Om man har det riktigt illa, vill säga. I can't even imagine.

Harlequin Ichthyosis
Helt galen hudsjukdom, som innebär att huden växer ungefär 14 gånger fortare än normalt, vilket leder till att man ser ut ungefär som The Thing när man föds, och man måste skrubba hela kroppen flera gånger om dagen och smörja in sig med flera kilo salva för att inte huden ska spricka. Kul. Dessutom föds man med ögonlocken ut och in. Som nån extra slags jävelskap, antar jag. Vanligtvis överlever inte barn som föds med den här sjukdomen mer än en månad. Kanske är tur för dem, rent av.


Alien Hand Syndrome
AHS innebär att man har en hand med självstyre. Man har normal kontroll över sig själv och alla sina kroppsdelar, förutom just den ena handen, som istället gör precis som den har lust med. Du vill släcka en lampa, men din autonoma hand vill tända den, och det kan ni forsätta bråka om ett bra tag, tydligen. Eller vad händer om din hand vill döda dig? Patienter med AHS har kunnat vakna mitt inatten av att deras autonoma hand försöker strypa dem, HELT sinnessjukt otäckt. Orsakerna till detta tillstånd tror man beror på skador på hjärnbalken, som kan uppkomma i samband med stroke eller epiliepsianfall. Kort och gott beror tillståndet på att hjärnhalvorna slutat samarbeta. Fatta den situationen: din hjärna samarbetar inte med sig själv längre. Jag skulle vara livrädd för, ja, för mig själv. Usch.

Gigantism
Att aldrig sluta växa. Aldrig. Bli freakishly lång, bred och allmänt bara stor. Som Alice när hon ätit den första kakan i Underlandet, only, not so cute.


Elefantiasis
En sjukdom som ger ökad tillväxt av huden på benen eller kring könsorganen, oftast, vilket ger bäraren jättestora, elefantliknande ben med väldigt tjock hud, eller, ja, en badbollsstor pung, eller så. Mycket otrevligt. Elefantiasis associeras oftast med Elefantmannen, men forskning tyder på att det trots allt inte var denna sjukdom han led av utan en ännu värre (se nedan).

Proteus Syndrom
Alltså, Elefantmannen Joseph Merrick tros numera ha lidit av denna pikanta åkomma, och inte den delvis liknande, som hans öknamn antydde. Ja, varför nöja sig med överdriven hudväxt och elefantliknande ben och hud, när man kan få missbildningar av skelettet och en massa tumörer också? Yes, lets! Obotlig också? Bring it on! Stackars Joseph Merrick dog av bruten nacke, när han försökte sova i en säng som en vanlig människa. Hans huvud var för helt enkelt tungt för nacken, på grund av alla missbildningar på kraniet. Märkligt nog var hans vänsterarm helt normal, medan resten av honom antog alltmer groteska formationer under hans liv. Och det var verkligen inget lätt liv.

Hypertrikos
Något så enkelt som en vansinnigt skenande hårväxt - fast överallt där hår vanligen inte växer, förstås. Kallas även varulvssyndrom och kan mycket väl vara grunden till myten om varulvar. Jag vet att jag i alla fall skulle undra vad jag just sett, om jag skådade en människa med tätt hår i hela ansiktet, i en mörk 1800-talsgränd.

Trimethylaminuria
Alltså, även om det här måste vara hemskt att ha, och är obotligt, så kan jag inte låta bli att skratta: sjukdomen yttrar sig så, att alla ens kroppsliga avdunstningar luktar väldigt illa, och inte bara det, utan den vanligaste odören är den av fisk. Fish odor syndrome kallas den i folkmun! Det är så dumt, men tydligen helt vedertaget och identifierat. Undrar hur man söker hjälp för det här: "Snälla doktorn, det är så att jag luktar fisk hela tiden, vad ska jag göra?". Insane!

Epidermodysplasia Verruciformis
Trädmannen. Det är allt jag behöver säga här, tror jag. Trädmannen. Fruktansvärt äckligt.

Creutzfeldt-Jakobs
Kallas också för galna ko-sjukan, which has such a lovely ring to it. Okej, man blir alltså dement, får minnesförlust, muskelryckningar, kan inte svälja eller tala ordentligt, upplever hallucinationer, förlorar balansen, får krampanfall och genomgår personlighetsförändringar. That qualifies this till att vara nåt jag inte vill uppleva. Nånsin.

Men å andra sidan stämmer det bra in på samtliga åkommor i det här inlägget. Yikes.

Etiketter: , ,

9 Åsikter

Anonymous Malin:

men gud! Nu har jag googlat och googlat bilder i evigheter pa alla dessa sjukdomar... helt galet.

11:27  
Blogger Anna Nio:

Malin: Visst är de vidriga? Det är helt makalöst att de ens existerar, och att folk kan överleva i vissa av dem övergår mitt förstånd.

11:31  
Anonymous bror:

Bah, det där var väl inget - vet du inte hur jobbigt det är när en kille är riktigt förkyld! :P

11:58  
Blogger Anna Nio:

Erik: Hahahhaha!

12:30  
Anonymous Malmö-Anna:

En liten top-ten lista ...

http://irfanrasyid.blogspot.com/2009/09/10-most-unique-in-human-history.html

14:05  
Blogger Anna Nio:

Malmö-Anna: Oh, intressant! :)

14:12  
Blogger andrea:

Haha hurra - en utveckling av alla listor vi gjorde i London? :D har du kvar dom lapparna förresten? hade varit sjukt kul å kolla igenom dom igen. Jag minns med nostalgi listorna "Kändisar man vill se nakna" samt listan "Kändisar man INTE vill se nakna". aah! :D

20:59  
Blogger Anna Nio:

Drejja: Jag är listoman, haha! Hmm, jag tror jag har listan över vilka djur alla borde varit åtminstone, men är inte helt säker. Har roliga listor jag och Ella gjort också, listor rules, särskilt långt efteråt när man minns eller INTE minns hur fan man tänkte. :D

21:32  
Blogger andrea:

haha klockrent! hittar du våra gamla listor, så lägg upp dom! :D vore så jävla roligt!

20:51  

Skicka en kommentar

<< Home