02 maj 2010

Dynamiska duos

Jag har förut skrivit om så kallade roliga tjejer, om hur de mestadels inte är särskilt roliga alls. Den värld jag då inriktade mig på var i huvudsak stå-upp komikernas sfär. Men det finns ju även andra roliga människor i tv, skådisar i komediprogram eller sketchbaserade humorshower, till exempel. Eller kanske den mest naturligt roliga men också därmed egentligen märkligaste formen av alla: den roliga kompisduon.

Den roliga kompisduon består av två polare som bägge är roliga, som kompletterar varandra, som känner varandra på riktigt och därmed också vet precis vad de kan och inte kan säga till varandra. Ni vet, Filip och Fredrik, Peter och Fredde, Erik och Mackan. Men vänta lite, det är nåt fel med den här bilden; Det är bara killduos. Jamen näha, men Reuter och Skoog då, eller Mia och Klara, skriker pottklippt rödstrumpa i bakgrunden nu. Icke sa nicke, käraste syster, dessa damduos sysslar med skriven komik, påhittade karaktärer, och faller alls icke under det avslappnade "stå och vara sig själv och ha kul med sin polare"-koncept jag syftar på. Förvisso har Settman och Granberg gett oss karaktärerna Ronny & Ragge bland annat, men de har förutom det, även varit en dynamisk duo en gång i tiden. Men varför är det så att det aldrig nånsin, mig veterligen, dykt upp en rolig tjejkompisduo i rutan? Vare sig i svensk TV eller utländsk. Har nån nånsin sett ett försök ens?

I know, I know, för att tjejer inte är roliga, som jag själv syrligt konstaterat. Except it isn't true, tjejer ÄR roliga, i alla fall ibland. Det är tyvärr bara så att de självutnämnt roliga tjejer som man ser i rutan eller på komikerklubbar, tyvärr inte är särskilt kul. Såhär är det: om man försöker vara rolig, är man inte särskilt rolig. Enkelt. Att vara rolig är nåt man bara är, såklart kan man finslipa det och bli ännu roligare, men det måste finnas där från grunden. Funny bones, it's a must. Den roliga duon är helt enkelt två normala snubbar som råkar ha gott om humor och en ypperlig kemi dem sinsemellan. Men såna tjejer finns också, så varför har de aldrig fått hosta nåt tv-program?

Delvis kan det ha att göra med att tjejer är såna backstabbers. Tjejer är sällan förbehållningslöst vänner för livet, ofta kommer grus i maskineriet och ofta splittras duon förr eller senare. En annan faktor som spelar in är förstås den mediala bilden av tjejer: snygg, sexig, lättsam. Ska du vara rolig också så ska du helst inte vara så himla snygg, då blir publiken förvirrad. Skäl tre är formodligen den rådande inställningen till roliga tjejer; Att de kan få lite programplats här och där men de kan ju inte lämnas ansvariga för att bara stå och vara kul, helt av sig själva sådär? Nä det får vi nog ta in ett par avspända killar för, sorry tjejer, ni kan väl vara smilsnygga värdinnor i Lyckohjulet, det räcker väl? Eller skoja lite om era barn på Släng Dig i Brunnen, om ni verkligen vill vara roliga.

Men seriöst, är det bara jag som tycker den rådande situationen är astrist? Som är less på de skojiga killduona (eller på att de är killar, snarare)? Som undrar var alla skitroliga tjejkompisar sitter och ugglar? Where have all the young girls gone, long time ago?

Etiketter: , , ,

12 Åsikter

Blogger Medelklassman:

Nu är det kanske bara jag, men de där killduetterna är inte särskilt roliga. Oftast är de bara tröttsamma. Tycker jag dårå.

De eventuella kvaliteter eller humoristiska grejer de lyckas krysta fram har inte så mycket med att de är två att göra. Tycker i alla fall inte jag.

22:09  
Blogger Anna Nio:

T+: Det får man absolut tycka, jag förstår dig mycket väl. Men det är också en smaksak, uppenbarligen är det massor av människor som tycker de är hi-LA-rious, eftersom de får fortsätta göra TV. Personligen gillar jag bara Erik och Mackan, resten ledsnade jag på för länge sen. Humor är i mångt och mycket en färskvara, tyvärr.

Och även om konceptet inte tickles everyones fancy, så är det väldigt enahanda att det bara finns killduos att titta på i rutan. Tycker jag.

22:13  
Blogger Medelklassman:

Jag kan inte annat än hålla med. Självklart finns det asroliga tjejduos också. Men det är väl som i samhället i stort, dvs:

Jämställdhet får vi först när inkompetenta (eller i detta fallet tråkiga) kvinnor får samma chanser som inkompetenta (eller tråkiga) män.

22:17  
Blogger Anna Nio:

T+: Haha, samhället är bara så bra som dess lägsta invånare, och jämställdheten dem emellan, skulle man kunna säga.

22:21  
Blogger Stop:

Du har nog rätt i att det är en märklig uppfattning att en snygg tjej omöjligen kan/får vara rolig. Åtminstone rolig på riktigt. Var den föreställningen kommer ifrån begriper jag inte riktigt. För är det något jag tycker är grymt sexigt (om man nu bryr sig om det och det verkar ju folk göra) så är det humor. Humor och intelligens, och dessa två egenskaper brukar ju höra ihop. Inte så att man behöver vara rolig för att man är smart. Man är man rolig så är man ofta smart också.

Men sjukt är det att det inte görs mer bra humor. Den mesta som produceras nuförtiden är bara plump och tramsig. Slapstick kan ju vara rolig på sitt sätt, men klassiker som Plankan låter sig inte göras i modern tappning.

Inga av dem du nämner roar mig nämnvärt. Men att det är en skev könsfördelning det håller jag absolut med om.

Btw, läste ditt andra inlägg. Så bra! Skrattade högt åt:

"Knasiga sms, vad fan betyder det? Menar de att man ska skicka skämt som "Hörde du den om Kålle å Ada?" eller random osammanhängande meningar som "Fis mig i munnen, tjofaderittan!", eller vad?"

Formuleringen är ju fullkomligt lysande.

Jag såg att du gjort en bloggkörare och läst massor med inlägg på min blogg. Jag måste bestämt göra detsamma på din inom kort.

Kram och så. =)

23:52  
Blogger Anna Nio:

Roger: Humornivån i dagsläget är avgjort i ankelnivå, vilket är väldigt tråkigt. Inte så att jag är för fin för dåliga skämt, men det måste göras med finess. Ta "Family Guy", sjukt roligt program, men med en hel del låg humor, som dock vägs upp av den briljanta galenskapen, de svidande politiska inflikningarna, och förmågan att verkligen driva med allt och alla. Plus alla dessa underbara populturella referenser som smälter mitt nördiga hjärta. :D

Slapstick är svårt, folk verkar leva under missuppfattningen att det är enkelt och billigt, omöjligt att misslyckas med, men de kunde inte ha mer fel. Jacques Tati kunde, Peter Sellers kunde, Gösta Ekman kunde (även om han lever och har hälsan så är han tyvärr inte lika rolig idag), men de flesta kan verkligen inte alls. Skamligt!

Åh, tack! :D Ja, jag plöjer igenom ett varv emellanåt, du är så produktiv att jag inte hinner med på daglig basis. ;D

Och slutligen så håller jag med till hundra procent om att hjärnan är det sexigaste en människa har. Oavsett kön.

Krampåre! :D

00:01  
Blogger andrea:

Jag tror det är ungefär samma sak som med tjejfotboll. Elitnivån på tjejfotboll är lägre än elitnivån för killar, vilket vissa tar som att tjejer är sämre på fotboll. Men min poäng är att det är JÄVLIGT mkt färre tjejer som börjar spelar fotboll som små mot hur många killar som gör det, vilket procentuellt innebär att färre sjukt bra tjejer kommer fram inom fotboll än killar. Det fiins helt enkelt många många fler killar som lirar fotboll.

Samma sak med humör möjligen. Humor har, som du säger, dominerats av män alltid (greklands antika comedia spelades kvinnliga roller tom av män) och traditionsenligt ska inte kvinnor vara roliga/flabbiga/få folk att skratta. Så den andel kvinnor som väl försöker göra sig ett namn inom nöjesbranschen är långt mkt färre än män som gör detsamma. Vilket innebär att urvalet blir mkt mindre. Man får färre roliga kvinnor än roliga män.

Vilket är jävligt sorgligt :(

15:37  
Blogger Anna Nio:

Andrea: Absolut, men logiskt sett så tycker jag att det just därför borde vara så, att de talangfulla kvinnor som finns inom ett så kallat manligt område, borde vara ÄNNU bättre än de medelmåttigt duktiga killarna, just för att de måste kämpa så mycket hårdare för att nå nånstans, hänger du med?

Men nu är det ju inte så, utan det är helt enkelt ganska låg standard på humorfronten (fotbollen kan jag inte personligen uttala mig om, jag får lita på din kunskap där) bland kvinnor. Varför? Är det nån slags daltande, att de (män) som bestämmer släpper fram lite medelmåttigt roliga/vältränade tjejer här och var för att få tyst på såna som dig och mig, och sen är ju förstås de tjejerna inte särskilt bra, och då är tanken att vi ska sluta gorma och tänka att "ja, det var nog bättre som det var, tjejer är tydligen inte roliga/duktiga idrottare". Eller? DAMNIT, it's a conspiracy! :D

22:05  
Anonymous Vrångmannen:

Vrångmannen & Surskägget? :D

03:01  
Blogger Anna Nio:

Chantal: Mig veterligen sysslar de med skriven komik, alltås inte den typ av humor jag är ute efter i det här inlägget, tyvärr. :/

Vrångis: Ja, ni är ju kvinnliga som bara den, att jag inte tänkte på er! Skaffa ett tv-program ihop FORT. ;D

Det sistnämnda kan ni väl göra ändå, vore lätt bästa filmprogrammet, och så kan ni sitta och gnabbas och svära på varandra när ni tycker olika, hahaha. :D

12:16  
Anonymous Vrångmannen:

eh jag vet inte... www.myspace.com/zerosecondstolaughter

Vi var ju inne på mobilfilmssketcher ett tag hahahaha!

22:32  
Blogger Anna Nio:

Vrångis: Haha, era weirdos. :D

16:05  

Skicka en kommentar

<< Home