27 maj 2010

Sympathy for the devil

Vissa yrkesgrupper tycker man torde vara mer empatiska än andra, eller åtminstone mer benägna att vara lyhörda och förstående. Just därför verkar det som att man inte kan upphöra att förvånas över varje tillfälle då man motbevisas angående detta, i just de karriärer som man fortsätter hysa tilltro till att dess utövare faktiskt ska lägga vikt vid vad man tycker, tänker och känner. But it just ain't so.

Jag pratar om
de där som tutar och kör bara vet bäst precis jämt; Läkare, frisörer och chefer.

#1 Läkare
Jag har träffat mer än min beskärda del av läkare under min livstid, så jag tycker att jag därigenom har bättre och mer rättvis insikt i fördelningen Bra Läkare vs. Dåliga Läkare, än kanske gemene man har. Baserat på mina samlade erfarenheter av ett otal olika allmänläkare, sjuksköterskor, röntgenläkare, gastroläkare, AT-läkare, akutläkare, psykiatriker, kirurger, gynekologer med flera, kan jag säga att den fördelningen är hysteriskt ojämn. Merparten av alla dessa vårdanställda har gett ett dåligt intryck och lämnat en mentalt sur eftersmak i skallen, helt enkelt för att de inte bryr sig särskilt mycket om mig, patienten. De bryr sig rent av inte ett skit om patienten, många gånger.

Första allmänläkaren jag träffade 2007, när jag slutligen kreverade och sökte akut hjälp (vilket sedemera leddde till tre års sjukskrivning and counting + ADD-diagnos sent omsider och nu, finally stapplande steg tillbaka till ett normalt liv) erbjöd antidepressiva tabletter inom cirka fem minuters konsultation. När jag efter att ha avböjt detta märkliga erbjudande och on the verge of tears frågade hur jag skulle klara av jobben (ja, i plural) suckade han djupt och sa sedan med uttryckslöst ansikte att han kunde sjukskriva mig i två veckor. Om jag ville.

Mmm, skön attityd, där; något så allvarligt som SSRI-prep baserat på några skälvande minuters information om läget och en tillfällig sjukskrivning ifall jag har lust. Inget inkännande för läget, inga förslag på andra åtgärder, ingen remittering vidare, inga förslag på diagnos, ingenting, faktiskt. Även kvinnan som bestämde sig för att eftersom heltidssjukskrivning inte hade hjälpt mig (notera att jag inte hade fått någon form av åtgärd eller hjälp ännu), så skulle det vara bra för mig att gå tillbaka till jobbet på halvtid, är värd att nämnas här (igen).

Och så fortsatte det, i grova drag, med en icke-empatisk omänsklig vitrock efter annan, tills jag slutligen fick ett lucky break och slussades vidare till folk som, lo and behold: LYSSNADE och TOG SIG TID
, samt tog mig på ALLVAR, most importantly. Och så undrar Försäkringskassan och politikerna varför sjukskrivningarna är så långa i det här landet. Kanske för att man möts av sura, stressade, apatiska och ibland rent ut sagt elaka läkare, som inte ens lyfter ett ögonbryn för att faktiskt hjälpa en, men sjukskriver två veckor i stöten för att bli av med ansvaret? Jag är oerhört glad att jag haft en duktig och trevlig gastroläkare, en snäll gynekolog och emellanåt träffar en sköterska med humor och omtanke i rösten. För resten av packet vill jag helst bara boxa hårt i solar plexus, det skulle i alla fall få dem på andra tankar än sina egna, högtravande ditos.

#2 Frisörer
Grupp numero due av I just don't give a flying fuck-människorna sysslar med hår. Otaliga är de gånger då jag gått till en frisör, bett om en viss klippning, och fått något helt annat. Trots tydliga instruktioner, TYDLIGA. Jag menar, är det så att de övningsklippt på sig själva så många gånger att de klippt av sig öronen, eller vad är det frågan om? Det är som att de inte ser vare sig mig eller min hårtyp när de får sin fixa idé om ett slutresultat: de ser nåt slags schablonfejs med tillhörande hår, och så klipper de - nånting som skulle funka på någon med blankt, rakt hår, men för i helvete inte för mig med mitt burriga, vågiga, hästtagelshår. Big difference, big, HUGE! De kanske klippt för många dockhuvuden med Buttericksperuker på i sina dar, vad vet jag. All I know is att alla människor har olika hårtyper, -kvalitéer och förutsättningar, samt preferenser. Och jag är inte frisör, så hur svårt kan det vara?

En frisör har jag träffat i hela mitt liv som lyssnat, förstått och gjort vad jag bett om. En enda, i en hel yrkesgrupp. Det är till och med sämre odds än inom läkarkåren, and that ain't good (never tell me the odds!). Vid ett tillfälle yttrade han sig till med och sa att han inte trodde mitt förslag på klippning skulle bli bra. Jag bad honom göra som jag ville ändå, which he did. Och efter klippningen, som blev utmärkt och assnygg, var han till och med storsint nog att säga "Du hade rätt, det blev ju jättebra". DÄR har vi en frisör av rang, peaps! Dessutom hade han inga problem med att skära och raka och slakta mitt hår på allehanda vis som en "fin" och "normal" frissa aldrig skulle klarat av. Dels för att de nog inte s
ysslar med den sortens klipperi alltför mycket, och dels för att de obviously skulle ignorera vad jag bad om och istället klippa en trevlig Aniston-fripp eller nåt annat lika åt helvete fel för mig.

Men för just de här skälen har jag följdaktligen inte varit hos en frisör sedan 2004. Jag klipper mig hellre själv än blir FUBAR i skallen av nån fejk-autist som livsfarligt nog tillåts hålla i vassa föremål på daglig basis.

#3 Chefer
Ännu en märklig klump märkliga människor inom arbetslivet, är alla dessa chefer. Även om chefer inte regelrätt är EN yrkesgrupp, utan en kategori, en sfär, inom i stort sett alla typer av jobb, så är de inte desto mindre idiotiska och verklighetsfrånvända, och förstås totalt oförmögna att höra på vad man faktiskt säger. Det är som att det extra ansvaret går dem åt huvudet, som att allt syre pyser ut och ersätts med HEJJAGÄRDUMIHUVUDET (men viktig!)-ämnen, så snart de tilldelas någon form av ansvar. För det behöver inte ens vara en högt uppsatt chef, det här, alls icke. En liten puff uppåt i ränkerna och en slightly modifierad titel (med tillhörande två å femti i lönepåslag) kan vara allt som behövs för att sporra en helt vanlig kollega att bli topp tunnor mongo. Tro att de är jätteviktiga, allvarliga, värdefulla - bättre än du och jag - samt att deras åsikt > din åsikt i alla väder. Jag undrar om det är maktfaktorn som puttar dem över kanten till autonomt men aningslöst praktarsel-sidan?

Det är allmänt känt att merparten av människosläktet absolut inte skall eller bör tilldelas någon som helst makt, då de inte för sitt liv kan bruka eller hantera denna makt med någon mått av sans och värdighet. Inte så konstigt att så många chefer är helt bananas, då. En typisk chef tar dina idéer som sina egna, kan inte de mest basala saker som man måste kunna för att ens få kalla sig anställd, ordnar oräkneliga möten om absolut ingenting, svassar runt i kostym i onödan och missförstår allt du säger (med flit? eller med leverpastej?), samt saknar inte förvånansvärt ofta empati. Chefen vill också hemskt gärna driva igenom fullständigt onödiga förändringar som saknar verklighetsförankring och relevans, men verkar inte förstå de faktiska situationer som behöver åtgärdas. Detta trots upprepade påtryckningar från de anställda, a.k.a. slavarna.

Ja, jag har haft ett gäng chefer, och nej, majoriteten har inte varit överdrivet brighta, trevliga eller duktiga på annat än att hålla munlädret väloljat. A good boss is hard to find.

So is en ansvarsfull, inkännande läkare och en frisör med fingertoppskänsla och fungerande hörsel.

Etiketter: , ,

15 Åsikter

Blogger Medelklassman:

Jag har under mitt yrkesliv haft en väldigt bra och två helt ok chefer, varav en av de senare just nu.

Resten har varit hopplöst kass.

09:06  
Blogger Anna Nio:

T+: Jag kände på mig att just du skulle förstå chefsdelen av det här inlägget. :D Jag har haft en jättebra chef, två trevliga men inte så duktiga bossar, och ett par, tre mellanchefer som haft goda sidor, besides that: en oändlig hord av nötter.

13:23  
Blogger Verbal Kint:

http://lifeishardafterallitkillsyou.blogspot.com/2010/05/3-moral-lessons.html

15:13  
Blogger Anna Nio:

Verbal: Haha, finfint! :D

15:24  
Blogger andrea:

IVE STRUCK GOLD! Jag har både en trevlig, jävligt empatisk chef, och precis funnit en frisör som fattar EXAKT vad jag menade när jag klargjorde att jag absolut INTE vill ha just en blank, fin, flygig page - utan ruffs, slitet, inte ett enda rakt klipp :D han var iofs svindyr & sjukt upptagen, men fan vad glad jag blev att hitta ngn som fattade!

ERGO: det finns ljus därute! <3

02:17  
Blogger Anna Nio:

Drejja: Jodå, de finns där ute, I know, men de är inte många, och svåra att hitta. Håll hårt i dina! :D

12:28  
Blogger Sugpyret:

Fy fan, ja. Läkare är i 99% av fallen odugliga lyssnare som bara vill hålla ordning på sin statistik vad gäller preparat, sjukskrivningar och annan hjälp. Frisörer slipper jag i alla fall.

Dr. Giggles vore att föredra som husläkare, han har ju åtminstone karaktär och pondus och en jävligt intensiv blick.

Ha det finemang, tösen.

/andreas

16:08  
Blogger Anna Nio:

Pyret: Åh, välkommen tillbaka till nätsamvaron, det var inte igår man skådade din fagra nuna på vilda webben, direkt. :D

Oh ja, du om någon borde verkligen veta hur läget är med läkarkåren och deras medkänsla (eller brist på), ack å ve! Dr. Giggles fiktiva, galna läkarkaraktär kanske inte ligger så långt ifrån sanningen som man tror, haha. :D

17:50  
Blogger Sugpyret:

Nä, det var alltför länge sedan vi "sågs". Jag horar lite på Helgon ibland och klottrar lite på min blogg, annars är jag mest en anonym lurkande jävel. Haha.

Jo, läkarkårens och Vanvårdcentralen har jag fått vara med en hel del om, du verkar tyvärr ha fått din släng av sleven också. Och Förnedringskassan skall vi inte tala om.

Nix, läkarpacket borde man sätta si skamvrån, med dumstruten på och tvinga att glo på Richard Hoberts samlade verk ... dygnet runt - tills de själva var i behov av akut vård: och då erbjuder vi Dr. Giggles.

Kollade förresten på din profil för första gången på länge, och jag imponeras [som alltid] av din fenomenalt goda smak - inte minst vad gäller filmer [regissörer] och böcker [författare]. Du äger fortet, kvinna! ;)

Det blev mycket text det här. Sorry. Kör hårt, och gå Alltid för långt,

uppmanar Andreas

22:08  
Blogger Anna Nio:

Pyret: Hahaha, lysande plan (Sickan, vill jag ju säga, fast det blir helt fel men ändå så rätt), jag backar ditt förslag till fullo.

Fortet är hållet och försvarat mot alla fiendemakter, du är dock alltid välkommen till mitt fort. Kram och tack för fina ord!

22:20  
Blogger Sugpyret:

Jag är Dynamit-Pyret, god damn it! Haha.

Taqck själv. Det värmer att veta. Kramp och punk, bejbi!

23:31  
Anonymous Vrångmannen:

Hahahaha, du skriver så jävla bra Anna! Det finns faktiskt hopp om mänskligheten och jag utser dig till Hederschefsfrisörläkare på stört :D Kram!

02:56  
Blogger Anna Nio:

Vrångis: Åh, tack. :D Haha, ja, vilken lysande titel, jag ska genast låta trycka upp visitkort med fräsigt typsnitt och regnbågsskimrande bakgrund som genast ger epileptiska känningar hos varje mottagare! SNICKT som bara den! Krampåre. :)

12:13  
Blogger Henrik:

Det här är min nya favoritblogg. Kom hit från Film 4 Fuck Sake.

22:33  
Blogger Anna Nio:

Henrik: Men gudars vad trevligt att höra, en får tacka, en får tacka. Jag har tyvärr inget virtuellt bubbel eller snittar att bjucka på, men du är varmt välkommen hit ändock. :D

22:52  

Skicka en kommentar

<< Home