31 mars 2011

Where there's no sense, there's no feeling

Obegripligheter florerar ständigt kring världen, the internets, människorna och även runt mig. Ibland måste de här obegripligheterna präntas ned och publiceras, när de inte får plats i mitt fundersamma huvud längre. Så här kommer en post med tre saker i samtiden som jag inte förstår mig på:

#1 Filmade födslar
Dokusåpor och dylika TV-program, som visar kvinnor som föder barn, och verkligen visar hela klabbet i all dess ohärlighet.


Inte för att jag är nåt stort fan av generella operationsbilder i rutan heller, men just barnafödandet tar priset. Herregud, VARFÖR vill man se vilt främmande människor utstå sådana saker? Varför vill man se en slemmig nyfödd som mest ser ut som en inlagd, rökt köttbit komma dallrande ut ur ett hål som är sisådär tjugo gånger för litet för den storleken EGENTLIGEN (ah, naturens under, MMM), och VARFÖR vill man se sönderbristande underliv? Om man får välja, liksom?

Jag begriper inte de som filmar sin egen fru/flickväns förlossning heller, det måste ju vara rent groteskt att titta på för vilken utomstående som helst, likväl som för pappan, och verkligen för mamman som som tack för att hon utstår den största smärta man kan genomgå, slipper se hur det ser ut när allt det där som gör ont händer. Om inte nån hyvens person filmar eländet, förstås.

Det är fan fel på folk.

#2 Blog-ursäkter
Bloggare som inte är så kallade "storbloggare" och heller inte inhöstar mer än två-tre kommentarer vart femtionde inlägg, men som ändå ber om ursäkt ifall de inte uppdaterat på en helg, någon dag, en vecka.

Vem ursäktar du dig för, exakt? Är en av dessa sporadiska kommentarer ett klagomål på att det inte publicerats något på hela tre dagars tid (vet hut!), eller? Om så, är denna enda åsikt värd att kräla i stoftet för, kan inte den klagande personen klara sig utan en ursäkt när tidsperioden utan publiceringar varit så löjligt kort? Finns det riktlinjer på hur ofta man "ska" publicera inlägg? De riktlinjerna har jag helt bommat i så fall, och jag tänker även fortsätta skita högaktningsfullt i dem.

Jag säger inte att man int
e ska ta hand om sin läsekrets, oh nej, men jag syftar alltså på helt vanliga, okända människor som INTE har en astronomisk summa läsare dagligen att tänka på. Jag har nånstans mellan 35 och 65 tjommar här varje dag och tycker själv att det låter jättemycket för en helt vanlig, okänd blogg. Dock kan även jag för all del ursäkta mig när inget skrivits på flera månader, utan att vara en storbloggare, och utan att ha ens en liten gnutta hybris om min egen viktighet i cyberrymden. Men så får jag också generellt sett oftast kommentarer på det mesta jag skriver, vilket betyder att jag vet att ni är en handfull tappra själar där ute som faktiskt uppskattar mitt orerande och att jag tar mig tid att strukturera upp och vrida ur hjärnan på det som stryker omkring där inne (Så tack för att ni läser och tycker till, y'all!). Plus att det är skillnad på frånvaro i antal dagar och antal månader (och Antal Bajor).

Men detta märkliga i att känna skam och skuld för att man (via sin egen, högst frivilligt valda portal) inte talat om för omvärlden (som verkar ytterst oengagerad och knappast kunde bry sig mindre) vad man ägnat den senaste helgen åt? Det förstår inte jag. Sluta be om ursäkt om det inte behövs, det vattnar bara ur dina ursäkter och ger ett mycket mindre geniunt intryck åt din (både inbillade och vid de tillfällen då det sker, verkliga) skuld. Säger man alltid förlåt låter det till slut hemskt ihåligt, och är det väldigt ofta också.

Vad de här människorn
a skulle behöva är en hederlig, gammal dagbok. Ni vet, en med papper och pärmar, som man skriver i med penna. För sin egen skull. För utifall att någon missat det så är det såhär: de flesta är inte är särskilt intresserade av vad du gjorde en helt vanlig, trist, tisdag. Du är inte universums mittpunkt, och alla har tisdagar. Sluta känna att du måste prestera i din egen vardag, för det behöver du verkligen inte. Man får vara helt normal och tråkig, och det man gör såna dagar måste man inte berätta för världen om man inte vill. Och man behöver verkligen inte ursäkta sig för att man underlåtit sig att göra detta, för det är det ingen som märkt ändå. Have a mental margarita och andas lite, vetja.

#3 Pizzasallad
Vad är grejen?


Vad har en syrlig, trist hög med slaktad vitkål dränkt i sörja att göra med pizza? Jag förstår verkligen inte detta. Precis alla pizzerior i hela Sverige har antingen complimentary pizzasallad, eller i sällsynta fall denna anrättning att sälja separat till sina pizzaköpande kunder. Men varför? Ska man äta salladen först, och sen pizzan? Eller tvärtom? Jag vet folk som strösslar salladen på sin pizza och äter hela klabbet tillsammans; är detta det korrekta förfarandet, eller har jag närt sinnessjuka gourmander vid min barm?

Men helt seriöst: en pizza och en slemmig sallad hör tydligen ihop: hur tänkte man? Att det dessutom verkar unikt för Sverige gör saken etter värre i mitt tycke. Wikipedia (via Norrköpings Tidningar) verkar ha hittat en skurk att peka ut åtminstonde: "Upphovsman till pizzasalladen var med största sannolikhet italienaren Giuseppe 'Peppino' Sperandio som 1969 öppnade pizzerian Pizzeria Piazza Opera i Stockholm". Så, vi har tvångs-stått ut med det här i alla dessa år på grund av någon jönsig pizzapionjärs påhitt för fyrtio år sen? Giv mig styrka!

I egenskap av icke-pizzafanatiker och därför redan officiellt konstig, kan jag utan att ha något att förlora även tillägga att en pizzasallad aldrig kommer i närheten av mina smaklökar. Nån måtta får det verkligen vara.

Etiketter: , , , , ,

14 Åsikter

Blogger andreadoria:

Det finns bra pizzasallad och dålig pizzasallad. De flesta pizzasallader är menlösa & mest ryslig. Dåligt. Sen finns det pizzasallad som är ganska kryddig & lite salt, & med tokfräsch vitkål. Då är det SKITGOTT. Min favorit var en pizzasallad med timjan & persilja i. Perfekt apertif. För det är nog det det är. En liten trivsam förrätt! (Dessutom jävligt nyttigt, vitkål fullkomligt SPRUTAR av c-vitamin :D)

00:19  
Blogger Henrik:

1. Det enda positiva med program som "En unge i minuten" är att man kan hånskratta åt alla tjejer som först i det ögonblicket inser hur jävla ONT det kommer att göra. "JAG VILL ÅKA HEM" och "JAG VILL HA MIN MAMMA" och så vidare. Det skulle ni tänkt på lite tidigareeeee

2. Detsamma gäller folk som uppdaterar Facebook med "idag gick jag en promenad och sen åt jag köttfärslimpa" varpå folk svarar "ååå vad gott" och jag vill bara strypa dom allihop.

3. Jag tar alltid en liten bit sallad för att jag vanligtvis är svinhungrig och inte orkar vänta på pizzan. Salladen smakar kasst.

07:34  
Anonymous bror:

Liksom övriga redan varit inne på, så finns pizzasallad bara till för att hålla folk på gott humör medan de väntar; hur många som tar med sig pizza och pizzasallad hem äter verkligen upp salladen? Jag gör det då inte; den blir bara stående i kylen tills jag kastar den några månader eller så senare...:)

19:13  
Blogger Anna Nio:

Andrea och Erik: Jo, men det kan jag förstå att det kan vara tanken, men jag har, mig veterligen, aldrig sett någon som väntar på sin pizza, sitta och äta slibbsalladen under tiden. Aldrig! Jag menar, när man köper pizza för att ta med sig hem så får man ju inte ens salladsskiten förrän man får pizzan. Så man har inte ens valet att sitta och slafsa i väntan på Godot, nej förlåt, det goda. Det är i alla fall min erfarenhet, även om jag medger att den är ytterst begränsad, då jag äter pizza kanske två gånger om året.

Henrik: Mjae, jag kan tänka mig att det är ganska vettigt att inte gå och tänka på hur ont det kommer göra. Fatta neurotisk graviditet men skulle ha då, jeez! Konstant livrädd, sömnlös, sjuk, förlorad aptit - inte direkt optimalt för ett friskt barn, liksom. Men vare sig man förberett sig på smärtan eller ej påverkar det ändå inte beslutet att filma skiten. Just. Don't. Do it. Ugh!

Hahaha, jag vet, min favorithat-statusuppdatering är när folk måste berätta att de sitter och dricker kaffe. Varje dag. Flera gånger om dagen. OMGWTFBBQ, så intressant!

Aha, så du äter alltså medan du väntar ändå. Jag har, som jag nämnde ovan, aldrig sett nån göra detta. Alla sitter bara och väntar, och sen, när pizzan är klar, så får man den, samt en plastask med äckelsallad i, samtidigt. Meningslöst.

16:55  
Anonymous Anonym:

vilken tur då att man kan AVSTÅ från pizzasalladen ;-)

10:37  
Blogger Anna Nio:

Anonym: NÄHÄ? För det var precis det inlägget handlade om, liksom! Gud så bra!

17:56  
Blogger shotgun:

jag vill gifta mig med det här inlägget

21:04  
Blogger Anna Nio:

Shotgun: Oj, det kommer så oväntat, men inlägget blir väldigt smickrat och låter hälsa att det inte riktigt är redo för giftermål än, men kan tänka sig att dejta lite smått i alla fall. :D

23:30  
Anonymous Myra:

Jag tar choo antal bajor, ok bra?

Pizzasallad är bra rent generellt, det syrliga i salladen mot det fETTah på pizzan. Menne, sedan är det ju skillnad på kvallen på salladen.

På 1'an och 2'an svarar jag anus.

15:41  
Blogger Anna Nio:

Myra: Hor monga var de smo dverjar? CHOOO! Ah, ditt svar på fråga ett och två var rätt, men priserna är TYVER SLUT. :D

16:37  
Anonymous Surskägget:

Sluta dissa den så kallade pizzasalladen (som egentligen inte är mer än en schysst vitkålssallad man kan ha till t ex korv eller grillat kött eller vad fan som helst). Ingenstans i världen äts pizzasallad till just pizza förutom just här i Sverige vilket är kul med tanke på alla pizzafanatiker som åker till Italien och sen inser att man på sin höjd tar en anti-pasti men ingen pizzasallad (det här har jag inga bevis för men är övertygad om att minst 23 svenskar suttit i Italien sedan 1969 och undrat var pizzasalladen är och sen dissat restaurangen). Oavsett är pizzasalladen ett måste som en liten förrätt. Äter man inte på stället tar man med sig salladen hem och äter den som tilltugg till pizzan under tiden.

Folk som filmar barnafödslar kan inte vara kloka. Ska man visa upp sin flickväns/frus söndersprängda snippa för sina föräldrar? Eller polare? Eller barnen när de blir stora? WTF liksom. Inget man vill se kan jag lova. Joy of life my ass.

För övrigt är jag ledsen att jag inte uppdaterat Chribbes Blogg sen typ en atomvinter sen...eller är jag?

20:32  
Blogger Anna Nio:

Skäggis: Men jag vet, det är ju det som är så barockt: vi är det enda landet i världen som har den här traditionen, kanske det enda som har själva anrättningen alltogether. Fyfan. Jag fortsätter dissa, men du får fortsätta digga ändå, peace out, bro!

Eller hur? VEM är det som ska titta på filmen, vem är målgruppen? oerhört oproffsigt att göra en film utan att tänka på demografin! :D

Haha, JO DET ÄR DU! ;D

12:50  
Anonymous PappaBand:

Hej!
Vad gäller pizzadelen i ditt inlägg och hur vi i Sverige äter dessa, kan jag berätta följande lilla anekdot. Jag var en gång för länge sen i FN-tjänst i Bosnien och kom då att ha en del med Italienare att göra (Carabinieris, om nu någon undrar). I ”vårt område” fanns det en liten stad med en liten pizzeria med världens bästa vedungnsgräddade pizzor. När vi föreslog våra Italienska kamrater att åka dit var de mycket tveksamma, med betoning på mycket! Väl på plats hände två saker: 1) När pizzorna kom in sa Italienarna enkelt ”This guy would get rich in Italy!” vilket vi uppfattade som ett gott betyg till vår Bosniske pizzabagare, 2) när de fick klart för sig att man i Sverige beställer var sin pizza och äter upp den själv (istället för att beställa ett par olika pizzor att dela på för att få smaka fler varianter) så fick de sina fördomar bekräftade om att Sverige är befolkat av kulinariska analfabeter uppväxta på barkbröd och fisk i saltlake. I övrigt ber jag om ursäkt för att jag inte kommenterat på din blogg tidigare…

22:27  
Blogger Anna Nio:

PappaBand: Haha, det där med att inte dela på maten gemensamt gäller även alkohol och fest, har jag förstått. I många andra länder står värden för all dricka om det bjuds till fest, eller så tar alla med sig vad de känner för plus lite extra, så delar man på vad som finns. Undrar om det finns fler länder, likt Sverige, där det är one man for himself-principen som gäller?

Det låter onekligen hemskt trevligt att dela sådär, men vän av ordning måste förstås uttrycka oron kring att någon eller några tenderar att hogga allt som finns så en del kanske inte får något att dricka/äta, att det alltid finns snåljåpar som inte tar med sig något men frikostigt förser sig av vad andra erbjudit, samt det faktum att om man, som jag, är kräsen med vad man stoppar i sig så är det alla gånger lättast att ta med/köpa det man vill ha själv.

Åhå, men nu har du ju brutit kommenterings-oskulden, så nu är det bara att fortsätta, haha. ;D

14:35  

Skicka en kommentar

<< Home