12 juli 2011

Ologiken slår till igen

För ett tag sen listade jag irriterande saker och beteenden som jag inte förstår här i världen. Men det var inte slut där, om någon nu trodde det (varför en återkommande läsare av den här bloggen skulle få för sig något så dumt, I'll never know). Helt slut med obegripligheter och idioti kommer det nog aldrig att vara, inte för en annan, va. Därför bjuder jag denna julikväll på:

Mer märkligheter med mänsklighetens monstruösa mongoloiditet


#1 Lånade mailadresser
Detta förekommer titt som tätt på Blocket och liknande ställen där man behöver uppge en mailadress som kontakt. Jag vet inte hur många gånger jag sett fraser av typen "Använd inte mailen, den är lånad!" och gång på gång baxnat till vansinnets gräns. För i helvete, människa, är det svårt att skaffa en egen adress, eller? Det kostar inget, finns hundratals olika sajter och domäner att välja på och tar högst fem minuter att ordna. Du sitter ju uppenbarligen och surfar, eftersom du slängt upp en annons om "Skitful trehjuling till salu/Laserdiscspelare i nyskick säljes/Ovärd bråte som jag vill ha hutlöst betalt för", eller valfritt, annat skrot. Så varför inte bara regga en mailadress när du ändå håller på? Så jävla obegripligt!

And furthermore, om ma
n bor i ett hyfsat modernt samhälle och nyttjar datorer och/eller internet alls, jag menar även om det handlar om högst ett par gånger om året, hur fan kan det komma sig att man ännu inte skaffat sig en sketen mailadress, år 2011? Vad är det för fel på folk? Alla som uppvisar den här sortens beteende borde automatiskt utsättas för John Lindsay, mannen som verkligen kan konsten att jävlas med idiotiska annonsörer via e-mail. Jag tycker vi inför lag på att det ska ske, okej?

#2 Sourcream
Nu måste nån förklara för mig exakt - exakt - vad det är som är så fantastiskt med sourcream. Har ni kollat i chipshyllorna de senaste åren? Inser ni att de smaker man har att "välja" bland till 90% innefattar sourcream? Det är helt barockt; Sourcream & onion, sourcream & chili, sourcream & spam, sourcream & toffeefee, sourcream & sourcream & sourcream - jag orkar inte med detta! Jag, som inte tycker om sur gammal grädde alls, har i princip grill, peppar, lättsaltade och dill att välja bland. Eller Pringles, som smakar papper, eller Lantchips, som smakar trädröta. Jag vill också äta chips, men inte sursmakande sådana, likt en gammal räv, missnöjd ända in i själen.

Vad hände med kreativiteten, vad hände med valfriheten? Vad hände med sourcreamen - när blev den envåldshärskare över alla potatisar? Och framför allt: var är Storpotäten när man behöver honom?

#3 Radiomusik
Det här har jag funderat en del på på senaste tiden: ta en radiostation, vilken som helst, be it reklamradio eller public service, som spelar musik. De får inte spela vad som helst och de har en hel del press på sig att spela vissa låtar rätt ofta, i synnerhet reklamradiostationerna. Resultatet är att de spelar en klunga låtar, om och om igen. Over and over. Ibland tillkommer någon ny låt och en äldre modell faller bort, men likväl mals alltihop på, vidare och vidare. Men ursäkta mig, varför väljer man då av egen fri vilja att höra på den sortens radiokanaler? VILL man höra samma 20 låtar på repeat? Och i så fall, varför gör man inte en playlist eller blandskiva med 20 skitlåtar som man tvångsmässigt hör på istället, så slipper man reklam och tjattrande radiopratare? Eller handlar det hela om att man är dum i precis hela huvudet?

Om man lyssnar för att man gillar radioprataren som jiddrar på just då kan jag i viss mån förstå det hela, men då handlar det om att lyssna under en ganska begränsad tid. En och samma ordbajsare har antingen a) ett program på 1-3 timmar per dag, där de får fritt spelrum och kan briljera med någontsånär väl valda ord eller åtminstonde välvässade verbala reflexer, eller b) sitter där och fladdrar med gomseglet heeela dagen, och har följdaktligen alltså knappast något fantastiskt bra att säga, bokstavligt talat dagarna i ända, eller någonsin, över huvud taget. Är det alternativ a) man ägnar sig åt så bör man alltså stänga av radion efter att programmet är slut, är det alternativ b) så uuhhhöööhhtbbhhttt. Ungefär. Plus att om det är pratradio man är ute efter så kanske inte kommersiella stationer, med ändlös, repetativ brölande musik och reklamavbrott var femte minut, är det mest logiska valet, right?

Och hur rolig eller smart radioprataren i fråga än är så ändrar det inte det faktum att man tvingas lyssna på saaaamma musik, dag och och dag in. My heart goes out till alla som tvingas höra på skvalradio på sina arbetsplatser, och därigenom inte väljer själva att långsamt dö den inre, musikaliska död som deras kollegor så glatt utsätter sig själva för. Frivilligt. Helt vansinnigt. All we hear is radio gaga, eller kanske Lady Gaga, men vad är det egentligen för skillnad?

Etiketter: , , ,

9 Åsikter

Blogger Henrik:

FUCK SOURCREAM

23:54  
Anonymous Anonym:

Lånad mail hör inte sällan ihop med bristande info har jag märkt. "Runt bord" jo tack som fan jag ser det, haru lust och skriva MÅTTEN också kanske? Puckon...

Åh radio då. Eller snarare reklam för min del. Jag DÖÖÖÖR av reklam. Måste sänka ljudet på tv:n under alla miljoner reklamavbrott för att inte få hål i huvudet. Jobbade en sommar på coop (fast då hette det "Obs!" same shit) där det snurrade samma reklam i högtalarna hela dagarna och det var psykisk tortyr att gå där och plocka varor vareviga dag. Minns du ett mineralvatten som såldes för ca... 15 år sedan som hette Shio? Nej inte jag heller. Men reklamen lät "Shio, Shio - it's natural!" h-e-l-a dagarna.

Hål i huvudet av det. Än (nej jag lyssnar inte heller på radio).

/Madde

00:11  
Blogger Medelklassman:

I love this!

09:35  
Blogger Sofia:

Jag blir fan orimligt arg när folk inte kan skaffa sig en egen mailadress! ELLER när ett par har ett gemensamt facebookkonto, så man aldrig vet vem det är man pratar med! Man vet inte vem som läser det man skrivit osv. What gives!? Har de vuxit ihop till en stor blob utan personlighet och vilja bara för att de puttinuttat ihop X antal år?

19:57  
Blogger Anna Nio:

Henrik: Som fan!

Madde: Reklam, liksom filmrepliker och låttexter, fastnar fruktansvärt lätt i skallen på mig, och majoriteten hänger kvar där inne tills jag kolar vippen, verkar det som. Så jag förstår precis ångesten och terrorn du genomlevde, fyfan.

T+: Du önskar du fick trycka på en like-knapp, erkänn? :D

Och tackar, tackar för berömmet! :D

Fia: Haha, ja, åh GUUU vad megamuppigt det är (älska sjukt corny uttryck från den tidiga tonåren, jag ska börja svänga mig med såna jämt)!

Det leder mig osökt in på folk som har en profil eller hemsida för sitt husdjur eller sitt icke skrivkunniga barn. Och skriver saker ur djurets/ungens perspektiv. Och postar bilder och kommenterar. Allt i illa dold förklädnad som sin pekinges/undulat/bondkatt/skitunge.

Att tala om en ulv i fårakläder har aldrig varit mer bokstavligt talat sant. Eller efterblivet.

19:11  
Blogger Henrik:

Min flickvän har både sin katt och sin häst på Facebook.

(ordverifiering: unkfir. Det låter som en gammal maträtt eller nåt.)

23:05  
Blogger Anna Nio:

Henrik: My condoleances, en sån sak kan inte vara lätt att leva med. :D

11:17  
Anonymous Jossan:

Bra skrivet! Jag får också eksem i öronen av musiken som spelas i radio (tja merparten av pratet ger mig också utslag). Inte nog med att de verkar ha samma band på repeat - allt låter ju likadant! Spela ngt annat än Rihanna och Lady Gaga för fan! Känner mig urgammal och grinig. För att slippa det hjärndöda radioskvalet så brukar oftast ta med mig ett gäng skivor eller min ipod när jag är ute och reser.

00:45  
Blogger Anna Nio:

Jossan: Tack för berömmet. :)

Jag har, så gott som alltid, när jag rör mig hemifrån, med mig min iPod och mina big ass hörlurar. Dels slipper jag då radiobröl i butiker eller på bussar, andra människor som spelar skränig skitmusik ur sina mobiler (läs: muppiga tonåringar som inte fått någon som helst uppfostran och därför helt saknar existensberättigande) samt bara rent allmänt samhället, inklusive andra människor, och de ljud allt detta frambringar.

Det fåtal gånger då jag måste röra mig ute bland människor utan mina lurar får jag nästan panik av alla jobbiga ljud. Praize the lord för portabel musik, without which jag skulle fått en hjärnblödning för länge sen, amen.

23:55  

Skicka en kommentar

<< Home