07 juli 2008

With a little help from my friends

Jag har aldrig kunnat behålla vänner särskilt länge.

Till största delen tror jag det är för att vi flyttat så mycket, först kuskade hela familjen land och rike kring, och sedan fortsatte jag med det vinnande konceptet själv. 25 gånger har jag hittills flyttat, totalt sett, sedan min födsel för 28.5 år sedan. Således har jag varit van att skaffa nya kompisar var jag än hamnar, och detta är något jag fortfarande är synnerligen bra på, i mitt eget ödmjuka tyckande. När jag sedan flyttat har jag i vissa fall hållit kontakten en tid, antingen brevledes när jag var liten, eller via communities på äldre dagar. Och visst, jag har fortfarande sporadisk kontakt med massor av människor, i synnerhet alla polare här i Stockholm, där jag befinner mig i skrivandets stund. Men mången är den gång då jag förlorat en närstående vän.

Förr eller senare tappar nämligen jag folk, antingen för att jag inte orkar hålla kontakten mer, eller för att vi inte har så mycket att säga varandra längre. För det är något som händer ofta: jag känner att jag på något sätt har uttömt en person på allt den hade att säga. Och när det har hänt så är den människan inte särskilt kul att vara med längre. Lite som att ha ätit upp allt det goda i en vaniljmunk och bara ha torrt bröd kvar. Varför skulle man sitta och snacksa på en torr vetebulle utan utsikt till något bättre? Varför inte bara ta en ny, god bulle i det läget? Eller kasta den torra delen?

Jag har tänkt att jag har för höga krav på folk, att jag begär nån slags supervän, men har kommit fram till att så inte är fallet alls. Allt jag begär är någon som ställer upp för mig på samma vis som jag för den, nån som är givande att samtala med och som har tid, lust och vilja att umgås med mig, nån som delar min humor, nån som kan tänka för sig själv och nån som helt enkelt gillar mig - liksom jag den - utan förbehåll. Det är inte för mycket begärt, det är snarare det enda som är vettigt att begära av en vän, i mina ögon.

Ofta kommer det stunder då jag känner mig ensam allra längst in i hjärtat, för att det känns som att de där finaste finaste platserna, klädda i sammet och mönstrade i guld, väldigt sällan blir befolkade och suttna på. Jag har haft nära vänner, jag har dem nu, men ändå kan det kännas som att något inte stämmer. Inte hundra. Jag kan känna att jag skulle ge så mycket mer än någon annan skulle ge för min skull, att den berömda vågskålen tippar över. Det är därför väldigt svårt att släppa in någon i finaste finrummet. Tänk om de har sönder något? Och hur ber man någon att gå när de en gång fått sätta sig bekvämt och blivit bjudna på bubbel och maränger?

Etiketter: , , , ,

7 Åsikter

Blogger SaraMy:

Åh sweetpea, jag känner igen mig i det där. Inte i allt, men.. i det däär.Om vågskålen, att kunna tänka sig att ge 200% medans den andre bara ger 50%. det är hårt och lite ledsamt, men jag är fortfarande stensäker på att jag någon gång träffar någon som känner och tycker på samma sätt som jag. och värdesätter vänskapen. det kommer du också göra! hang in there!

22:07  
Blogger Anna Nio:

Skönt att fler känner likadant! Och det här är ju som det är med kärleken också - jag har länge trott att mina förhopningar och förväntningar på Mannen i mitt liv bara är att slå ur hågen, så jag har nöjt mig med visserligen mestadels bra snubbar, men de har inte varit sådana som jag önskat att de skulle vara ändå, på flera viktiga områden. Med risk för att låta sjukt corny så har de fram för allt inte älskat på det sätt jag velat - det sätt JAG älskar på. Först när jag insåg att 1) Om nu jag kan vara sån i en relation så ska det inte vara omöjligt att hitta en motsvarighet i en man, och 2) Att jag skulle sluta nöja mig och ifrågasätta de jag föll för mer, så började det kännas klarare och mer logiskt på den relationsfronten. Och nu börjar jag alltså se på vänskap på samma vis! Så det kommer ordna sig, kanske blir jag lite ensam en stund men det kommer bli bra till slut. Kram!

00:42  
Blogger Sofia:

WÖRD.

jag tycker inte alls du ska känna sådär. ränka bort mig från skaran som blir indignerade över missat umgänge med dig. jag är sjukt osocial och har alltid ångest över att alla mina vänner inte ska förstå att jag tycker om dem och tröttna och lämna mig till mitt eremitöde. men ja...vänner är väl egentligen smartare än så? det är ju därför de är ens vänner? :o

så, tat lugnt och träffas när du hinner träffas. och som sagt, oroa dig aldrig över att jag ska sura över sånt, mmkey? ^^

10:31  
Anonymous Anonym:

Håller helt och hållet med!

11:50  
Anonymous Anonym:

Åh, jag känner igen mig som tusan i det här inlägget!
Speciellt i "För det är något som händer ofta: jag känner att jag på något sätt har uttömt en person på allt den hade att säga. Och när det hat hänt så är den människan inte särskilt kul att vara med längre. Lite som att ha ätit upp allt det goda i en vaniljmunk och bara ha torrt bröd kvar."

17:51  
Anonymous Anonym:

Jag kan också relatera till ämnet, för mig är det så att jag har olika vänner för olika delar av mig, men egentligen ingen som passar HELA mig. En del umgås jag med för musik, andra för deras personligheter, ytterligare andra av anledningar jag inte ens själv vet osv.. Vissa kommer nära, men ingen når ända fram.

Frågan är dock om en sådan person egentligen finns, eller ens borde finnas, du och din personlighet är ju förhoppningsvis unika...:)

Bra att det bloggas igen förresten! :D

15:02  
Blogger Anna Nio:

Fia: Härligt, då är officiellt struken från listan på potentiella surkart som man inte hinner med! :D

Anonym: Bra! Vem är du? :D

Sabinanebula: Nej till torra bullar, säger jag! Ja till människor med oändligt innehåll och substans!

Bror: Det kan jag känna igen också, som att ha olika människor som delar olika aspekter av ens humor. :) Nej, såklart jag inte är ute efter någon som är min identical twin sister Dingo direkt, jag är bara ute efter nån som har samma värderingar som jag och som jag inte ledsnar på så snabbt som de flesta...

Hehu, det ska mycket till för att jag ska orka skriva numera! Även fast jag vill så tryter krafterna avsevärt! :/

16:39  

Skicka en kommentar

<< Home