28 juni 2010

Barndomsfalsarium

När man var liten fick man höra vissa förmaningar oftare än andra, som "Hoppa inte i sängen!", "Ät upp den mat du tagit, tänk på barnen i Afrika!", "Spring inte runt poolen i badhuset!", och så vidare. Andra kom mer sällan, t.ex. "Du får aldrig mer gå hem helt själv från dagis!", vilken, turligt nog för min arma moder, bara behövts sägas en enda gång. Och en del verkar ha varit inkluderade i barnuppfostrans basics, eftersom nästan alla fått höra dem, gång efter annan. Flertalet förmaningar har förstås sagts av en anledning, och har säkerligen varit berättigade i de flesta fall, men gällande de där floskel-artade, standardiserade klichéorden, hur logiska och meningsfulla var de, egentligen?

Prime example one på dessa barndomsklassiker, är "Spring inte med saxen", gärna sagt med antingen lätt panikartad röst, eller åt rakt motsatt håll: fullständigt blasé. Det sistnämnda uttryckssättet känns mer bekant, och är nog den variant som så gott som alla ungar blivit matade med av mammor, dagisfröknar, granntanter, lekskolepersonal, och så vidare - även om panikfalsetten säkerligen är relativt vanlig den med, det finns ju alltid osedvanlig nervsvaga vårdgivare, som inte kan låta bli att se döden runt varje hörn, trots allt. Men varför säger man en sån här sak, då? Okej, givetvis förstår jag att det inte är optimalt att ha kids som knallar omkring med saxar helt oregerligt, men hur ofta har någon befunnit sig en dylik situation, egentligen? Framför allt, varför skulle man ge sig på att kuta när man håller på med något som kräver en sax?

Logiskt sett är det förstås så att barn, vilka är ökända för sin brist på motorik, parat med deras oerhört dåliga förståelse för risker och tillika sällsynt usla logik, inte bör ges vilka friheter som helst när vassa föremål är inblandade. Barn är, enkelt uttryckt, tämligen värdelösa most of the time. Men det är ändå en märklig, lösryckt sak att kasta ur sig, det där om att inte lubba medan man bär på saxar, förutsatt att ingen liten krabat redan är uppe och ränner, när han egentligen skulle klippa julstjärnor, förstås. Då kan man med fördel yppa de magiska orden, givetvis. Men det kan jag inte påminna mig om att det skett sådär vådligt ofta. Eller, nånsin, faktiskt. As I recall, så har faktiskt ingen knodd någonsin tagit till apostlahästarna, samtidigt som han eller hon hållit ett dödligt men fast grepp om en sax. Ingen. Varken under min egen barndom eller hos de yngre förmågor, vars tillväxt jag beskådat i mitt liv. I mitt tycke är det här uttalandet ungefär lika orelaterat till verkligheten som att säga att man inte ska simma nära hajar, när det ska badas i en sjö. Hajar ska man mycket riktigt låta bli, men oddsen för att de dyker upp (haha! vattenskämt!) i en svensk insjö är försvinnande små. Något mindre än chansen att ett barn sprätter iväg med en sax i näven hux flux, but still. Dumt.


En annan vanlig barndomsklyscha är såklart: "Inte bada inom en timme efter du ätit, för då får du kramp." Men kramp, vardå? I magen, antar jag, men det har ingen nånsin specifikt talat om. Eller är det i benen, armarna, hjärnan man får kramp - var får man kramp? Och vad, baserat på skrovmålet, orsakar kroppen att börja krampa just like that? Har någon någonsin fått kramp efter att ha kastat sig i plurret en kvart efter att ha ätit en räkmacka? Eller Biff á la Lindström? Eller nåt ätbart alls? Jag har aldrig hört talas om att det faktiskt skett, men däremot har jag tålmodigt och dygdigt undvikit den sommarvarma sjön i prick en timme efter middagarna under min barndoms sommarlovsvistelser på landet. En timme var den magiska gränsen, efter det var man safe (SAFE, he was SAFE!) och inget ont kunde hända en - ungefär som med de egenfabricerade regler man skyddade sig mot monstrena under sängen med. Så länge armar och ben är under täcket, är jag SAFE (Och det fungerade! Jag lever ju än! Fuck you, monsters!).

Men det är inte förrän i vuxnare ålder som jag började fundera kring de uppenbart saknade specifikationerna kring mat-bad-kramp-situationen. Att sätta igång och springa (utan saxar) snart inpå att ha konsumerat middag är inte vidare skönt, men det orsakar i alla fall inte några kramper, bara obehag av den tunga magen, full av krubb. Så varför skulle simning vara annorlunda? Efter lite faktasökande på the internets lär jag mig att när kroppen smälter maten koncentrerar sig blodet till
magsäcken, vilket alltså kan, observera, kan leda till kramp i andra muskler. Men bara om man ska simma över Engelska Kanalen eller nåt annat exceptionellt översportigt (Sparta-igt, rent av). Dessutom kan man tydligen få kramp i magen om man gör tvärtemot barndomens uppmaning, och badar på fastande mage i tron att man då borde vara dubbel-säker mot kramp-hotet, men där bedrar man sig, alltså. Även om bägge dessa situationer är oerhört unlikely gällande helt normalt sommarbadande. Alltså den sorten som barn sysslar med, vilket därmed gör denna uppmaning helt irrelevant att delge småttingar. Förutom tävlingssimmande dvärgar, förstås.


Men den allra dummaste och märkligaste av alla barndomssanningarna, måste vara den om att "Man inte ska slicka på lyktstolpar när det är frost ute." Inte för att man inte ska det, för tro mig, då fastnar tungan och det gör förbannat ont. Been there, done that. Man ska helt klart inte slicka på frostiga stolpar, det intygar jag personligen. Nej, förmaningen är idiotisk eftersom det är en galet onödig sak att påtala, som enbart sätter griller i unga och dumma huvuden. Hur många skulle ens få för sig att slicka på en lyktstolpe i minusgrader, om inte alla förnumstiga föräldrar talat om för en, att man just specifikt inte fick det? Och återigen, utan att berätta varför man inte fick det. Rör det sig om någon slags utpräglad, kollektiv sadism de vuxna sinsemellan? "Hi hi hi, vi säger till dem att de inte får göra det, så ser vi hur många som bara måste testa ändå, he he he." Eller kan man skylla på ren och skär dumhet? Att föräldrana inte fattar att de genom nej-sägandet sår ett spirande nyfikenhetsfrö hos de vetgiriga små liven? Det är allmänt känt att förbud skapar ökat intresse, vilket man tycker att den äldre generationen borde ha kläm på vid det här laget, men just i det här fallet hyser jag bardvals-stora tvivel rörande det egentliga intresset; Om ingen sa till kidsen att ge fan i att släbba på offentlig egendom i vintertid, så skulle kidsen inte vilja göra just det alls, eller åtminstone i extremt liten mån, reserverat endast för de allra dummaste och kaxigaste. Alltså borde man sluta säga till dem. Simplicity at its best.


Så, där har vi alltså tre fasansfulla saker man fick inhamrade i skallen som barn, tillbakavisade till onödighetsskåpet i all sin dumhet. Och avslutningsvis kan jag också understryka att några klassiska utskällningar
förstås kommer ur ren och skär lögn med. Jag tänker på saker som "Inte göra grimaser, då kan ansiktet fasta så!", vilket givetvis sägs för att man skäms över sin unges kreativa och offentliga minspel, för att lura denne till att lägga av, och istället sitta still med vattenkammad frilla, putsade lackskor och tala (only when spoken to) med späd men respektfull stämma. De föräldrar som ägnat sig åt detta, eller fortfarande idag slänger ur sig uttalandet - who the fuck are they trying to fool, alltså? So what om ditt barn gör grimaser, det hör väl för fan till uppväxten och utforskandet av kroppen, socialiserandet, de sociala reglerna, så låt dem hållas. Klart man kan säga till, om det är en jävla massa apande på lillen, i en situation som kanske inte är helt lämplig (moster Agdas begravning eller så), men då kan man väl ge fan i att ljuga ihop sån där smörja, skrämmer ju livet ur småttingarna.

Och bara för att de slutar göra fula miner kommer de inte bli några mönsterbarn ändå. En fluga gör ingen sommar och allt det där, ni vet. En vacker dag står de där med tungan fastfrusen på en kall lyktstolpe ändå, bara för att du nödvändigtvis skulle berätta för dem att de inte fick det.

Etiketter: , , ,

11 juni 2010

Back to school again

Jag gillar film, i händelse av att någon missat det vid det här laget (well if ya did, yer pretty darn stupid), och jag gillar vissa sorters film extra mycket. Men mest, mest av allt i hela världen gillar jag high school-filmer från 80-talet. Jag älskar dem, rent av. Jag älskar dem så mycket att jag måste dedikera ett helt, LÅNGT inlägg åt dem, så att jag kan sprida evangeliet vidare till de oupplysta, ensamma själarna där ute.

Dessutom får ni dem med, vilket jag inte ägnat mig åt tidigare gällande filmposter här på bloggen, betyg, givetvis i form av snitsiga kassettband. :D Betygsskalan går från ett till fem, five being DA BOMB, förstås. Och ju bättre betyg, desto snyggare färg på banden! And awaaay we go!


"Fast Times at Ridgemont High" ("Häftigt Drag i Plugget", 1982)


En av de mest kändistäta HS-rullarna out there, smaka på det här pärlbandet: Sean Penn, Judge Reinhold, Jennifer Jason Leigh, Phoebe Cates, Anthony Edwards, Forest Whitaker, Eric Stoltz, Blair Tefkin (the lizard lover), James Russo, Nicolas Cage (som Nicolas Coppola, detta var hans långfilmsdebut dessutom), Vincent Schiavelli, och Taylor Negron, whew! Regi av Amy Heckerling, som senare gett oss "Titta Han Snackar" och "Clueless", och detta var även Cameron Crowes första långfilmsmanus. Crowe gick undercover på en amerikansk high school och låtsades vara elev, medan han i hemlighet samlade stoff till en bok om ämnet, vilken han sedan också omarbetade till manusformat. Handlingen kretsar kring allt som händer under ett läsår för ett flertal ungdomar som alla har gemensamt att de givetvis är studenter vid Ridgemont High; Stacy (Leigh) som försöker förstå sig på sex, hennes äldre kompis Linda (Cates) som tror sig vara världsvan inom ämnet, Stacys bror Brad (Reinhold) som lyckas få och förlora ett antal extrajobb, allt för att kunna betala av sin bil, och så vidare.

"Fast Times at Ridgemont High" har aldrig varit en favorit i min bok, även om den är kultförklarad
och nyskapande, eftersom den är bland de tidigaste filmerna av HS-typen. Det som inte riktigt lyfter den för min del, är att det är alltför många karaktärer att fokusera på, samtidigt som den vill ge en viss känsla av allvar och djup; Det intryck man får av varje karaktär är helt enkelt så ytligt och litet att man inte kan ta till sig de allvarligare delarna gällande dem. Det brukar generellt sett funka bättre med många karaktärer = rolig och rapp handling, eller få karaktärer = djup och seriositet. Dock flashas en del tuttar (bland annat Phoebe Cates sådana, halleluja), vilkat ju alltid är uppskattat när det gäller 80-talsfilmer. :D

Bästa repliker:
"The attitude dictates that you don't care whether she comes, stays, lays, or prays. I mean whatever happens, your toes are still tappin'.", "What Jefferson was saying was, Hey! You know, we left this England place 'cause it was bogus; so if we don't get some cool rules ourselves - pronto - we'll just be bogus too! Get it?", "Mister, if you don't shut up I'm gonna kick one hundred percent of your ass!", "-Am I hallucinating here? Just what in the hell do you think you're doing? -Learning about Cuba, and having some food.", "Hey, wait a minute, there's no birthday party for me here!", och taglinen: "Fast Cars,
Fast Girls, Fast Carrots...Fast Carrots?"

"Valley Girl" ("Det Svarta Fåret", 1983)


Vi kör starkt såhär i början med en av de absolut bästa nästan direkt, why the hell not (plus att jag kör listan kronologiskt, doh)? "Valley Girl" är en liten, relativt okänd, söt historia i lågbudgetstil, med en pur-ung, blott 19-årig, Nicolas Cage (innan han fixat sitt fejkade Hollywood-smil!) i den manliga huvudrollen, samt en helt jävla fantastiskt soundtrack. Randy (Cage) är en kool kille från Hollywood, som hänger på rockiga klubbar och har punkare till vänner. Av en slump träffar han på Julie (Deborah Foreman), som är hans raka motsats; She's a Val, like, OMIGAWD, och en valley girl kan givetvis inte hänga med en Hollywood-kille, hur skulle det se ut? Men opposites attract, och sure enough faller det osannolika paret som skövlad regnskog för varandra, men det uppskattas inte av Julies klassiska high school-vänner (av vilka Elizabeth Daily är en). Ah, klassisk high school-intrig, gotto love it.

Fint är dock, att även om filmen uppvisar mycket stereotyp HS-plot, så uteblir många moralkakor, och människorna agerar och reagerar i mångt och mycket mer rimligt (om än med viss valley-knorr) än vad senare blev standard, vilket är både uppfriskande och en anledning till att jag älskar just den här filmen lite extra mycket. Karaktärerna är inte fullt så svart-vita som de vanligtvis (och senare) tenderar att vara, vilket givetvis gör dem mycket mer trovärdiga och komplexa. Och framför allt: mer intressanta. Ingen är alltigenom god, ingen helt ond. Nästan ingen, i alla fall. :D Och spana in den svenska titeln, assåjabadööör. Men seriöst: "Det Svarta Fåret"? WTF? Regisserad av Martha Coolidge som även gav oss "Real Genius" (se längre ned) ett par år senare. Festligt är också att Colleen Camp, som spelar Julies post-hippiemorsa, i verkligheten bara är nio år äldre än Deborah Foreman, and it kinda shows, haha. :D

Bästa repliker:
"Well fuck you for sure, like TOTALLY!", "It's like I'm totally not in love with you anymore.", "Hi, I'm Fred. I like tacos and '71 Cabernet. My favorite color is magenta.", "Like he's got the bod, but his brains are bad news.", "Man, he's like tripendicular, ya know?", samt taglinen: "She's cool. He's hot. She's from the valley. He's not."

"Sixteen Candles" ("delsedagen", 1984)


John Hughes, som så tragiskt gick ur både tiden och världen i höstas, är givetvis urguden för denna kategori. Utan John hade jag aldrig varit så kär i genren, och därmed kommer många av hans alster att dyka upp här. Liksom denna, hans första HS-rulle, rent av, och redan i denna fick vi möta Molly Ringwald som 80-talets mest episka, evigt förvirrade tonåring. Samantha (Ringwald) fyller sexton bast, men på grund av sin storasyrras stundande bröllop dagen därpå, lyckas hela famljen, inklusive två uppsättningar grandparents, glömma bort hela saken.

Förutom underbara ljudeffekter (den asiatiska gongen! skräc
k-och-spännings-musiken då Farmer Ted närmar sig!), klockrena repliker, och en sanslös familj får vi även se Anthony Michael Hall som osedvanligt självsäker tönt, John Cusack (och dessutom syrran Joan i stödkrage, episkt!) i en liten roll som inte alls särskilt självsäker tönt, samt världens bästa Gedde Watanabe (då dessutom hela 29 bast, haha) som den asiatiska utbytesstudenten Long Duk Dong.

Bästa repliker: "I mean, I've had men love me before, but not for six months in a row!", "-Dong, Dong, where is my au-to-mo-bile? -AU-TO-MO-BILE? Hahahahahaha! It WLECK, big wleck, hahahahaha!", "I can't believe I gave my panties to a geek.", "Would you stop feeling sorry for yourself? It's bad for your complexion.", "-Who's he? -That's me. [turning to Farmer Ted] -Who are you? -I'm him. -Oh, ok.", "I can't believe my grandmother actually felt me up.", "-Secondly, what kind of proof do you want? -[in unison] Video. -No way. I can just see the thing getting duped a thousand times... and winding up on cable somewhere. Try again. -[in unison] Underpants. -No problem. -[in unison] Girls' underpants.", samt följande ordväxling: Dong: "-She no here, she go to church to get married to oily bo-hunk.", Jake: "-Married?", Dong: "-Yes, married." [Dong closes the door], Jake: [to himself] "-Married?", Dong: [from behind the door]: "-MARRIED, jeez!".

"Revenge of the Nerds" ("Nördarna Kommer", 1984)


Förvisso en collegefilm, men i mångt och mycket sammanfaller dessa kategorier, så några collegeupplevelser smyger sig in på den här listan också, och "Revenge of the Nerds" är en av dem, helt enkelt för att den är så jävla bra. Gilbert (Anthony Edwards) och Lewis (Robert Carradine) är två bröder som i filmens början beger sig till Adams College för att påbörja sin utbildning. Skolans värsta, men också bästa, fraternity, Alpha Beta, är full av korkade sportkillar, som under en fest lyckas bränna ned sitt frat house. Eftersom de numera är hemlösa bestämmer de tillsammans med sina equally taskiga coach (John Goodman, nästan-inte-ens-tjock här!) för att ta över the freshman dorm.

Allt eftersom får de mer socialt anpassade nybörjareleverna plats i frat houses, m
en för våra kära nördar är läget mindre ljust: de bor i skolans gympasal. Nördarna gör allt för att komma tillrätta på skolan och att hitta skäligt boende, men jocksen vill helt enkelt inte låta dem vara ifred, så nördarna bestämmer sig för att ge igen, och det med råge. Bland nördarna ser vi också Curtis Armstrong som raparnas mästare Booger, Brian Tochi (Leonardo, cowabunga!), samt James Cromwell i en liten roll som Lewis och Gilberts precis lika nördiga farsa, och på bully-sidan finns Ted McGinley (Marcys andra make i "Våra Värsta År") och Donald Gibb ("Bloodsport"! Kumite!).

Bästa repliker: "-Big deal! Did you get in her pants? -She's not that kind of girl, Booger. -Why? Does she have a penis?", "Those nerds are a threat to our way of life.", "-What are you looking at, nerd? -I thought I was looking at my mother's old douche-bag, but that's in Ohio.", "We got Booger Presley on the mean guitar and a rap by little ol' me Lamar.", "-Maybe we should have robster craws. -What the fuck are robster craws?", "-First up, Frederick Palowakski. -[grunting] It's 'Ogre' you asshole! -'Ogre, you asshole', uh 'Ogre'!", "-What's mopery? -Mopery is exposing yourself to a blind person."

"The Karate Kid" ("Sanningens Minut - Karate Kid", 1984)


Åh, mr Miyagi, denna pillar of truth and strength i vardagen! Det skär verkligen likt glödgade katanasvärd i min själ när jag tänker på att det när som helst kommer en remake på "Karate Kid", med Jaden "min pappa är The Fresh Prince" Smith. Och Jackie Chan. Amen kom igen, kan det bli pajigare? Ibland tror jag de gör de här remakesen som direkta attacker på mig. Men skit samma, ta och se om originalet några gånger istället för att lägga energi på återvinningstrenden i Hollywood, för det är den faktiskt värd.

Daniel, spelad av Ralph Macchio (som var a whopping 23 bast vid inspelningstillfället, men ska spela 15, ser ändå ut som 12. Fantastiskt!), är nyinflyttad i soliga Kalifornien och känner inte en käft. Han lyckas såklart både fatta tycke för skolans popuäraste riking-tjej (Elisabeth Shue), och göra sig ovän med skolans ballaste killar, som INTE är steroidpumpade medlemmar i the football team, nosirree, de går alla på samma dojo, och kan fucking karate (föreställ er hur 80-talet bara ooh:ade och aah:ade åt denna okända sport)! Lyckligtvis är mr Miyagi (Pat Morita) vaktmästare i samma hus som Daniel, och lär honom, på sitt eget sätt, att kunna försvara sig. Dessutom är filmen regisserad av John G. Avildsen, som förutom "Karate Kid" I-III annars är mest känd för att ha suttit i direktörsstolen för "Rocky". Och "Rocky V", märkligt nog, men inte filmerna där emellan.

Bästa repliker: "Wax on, wax off, wax on, wax off.", "-Pain does not exist in this dojo, does it? -NO SENSEI!", "Sweep the leg.", "-You're the best friend I've ever had. -You... pretty okay, too."


"Better Of
f Dead..." ("Bättre Död Än Levande", 1985)


Lyckan för en HS80-fantast är att kunna upptäcka tidigare, för mig, okända godingar, såsom "Better Off Dead...", vilket helt klart förtjänar mer uppmärksamhet än den har i dagsläget. En ytterst märklig film, som uppvisar en liknande absurd, elak och svart humor som återfinns i underbara "Heathers" (läs mer om den längre ned), och berättar historien om Lane (John Cusack), en medioker high school-student med fäbless för skidåkning, samt en fullständig besatthet av sin flickvän Beth (Amanda Wyss, syns också i "Fast Times at Ridgemont High" och "Terror på Elm Street"). Beth dumpar Lane för skidkungen Roy Stalin (detta genialiska karaktärsnamn, spelad av Aaron Dozier), vilket föranleder Lane till att försöka begå självmord på allehanda mer eller mindre väluttänkta vis.

Förutom allt detta är filmen proppad med fantastiska citat och skruvade biroller (Elizabeth Daily sjunger på skoldansen, Curtis Armstrong som Lanes flippade bästis, Taylor Negron
som brevbärare, Vincent Schiavelli som absurt populär geometrilärare!), samt gott om ansikten man känner igen om man kan sitt mer okända 80-tal. Kort sagt en mycket säregen och mycket rolig film, kan inte göra annat än att rekommendera den till alla som gillar 80-talet, John Cusack eller en absurd humor. Eller all of the above.

Bästa repliker: "My grandma dropped acid this morning and she freaked out, and hijacked a schoolbus full of penguins, so... it's of a family crisis here.", "Now that's a real shame when folks be throwin' away a perfectly good white boy like that.", "I've been going to this high school for seven and a half years. I'm no dummy.", "Gee, I'm really sorry your mom blew up, Ricky.", "-He keeps putting his testicles all over me. -Excuse me? -You know, like octopus? Testicles? -Ohhhh. Tentacles. N-T. Big difference."


"Teen Wolf" (19
85)


Egentligen vet jag inte om den här platsar som renodlad HS-film, eftersom huvudfokus ändå ligger på det faktum att Michael J. Fox förvandlas till varulv emellanåt, men trots det så utspelas den i huvudsak i skolmiljö och belyser några av de klassiska tonårsproblemet (bara lite hårigare), så den får gona in sig bland sina vänner här på listan. Så, Scott (Fox), en ung man som inte är särskilt framgångsrik i skolans basketlag (Vem fan tar in MJF i ett basketlag? Killen är ju en och en halv meter lång, max!), och inte särskilt framgångsrik i övrigt heller, men en natt när fullmånen lyser, förvandlas han plötsligt till en varulv. Eftersom det här utspelar sig på 80-talet så lyckas Scott vända saken till sin fördel, och tack vare sin varulvsstyrka blir han dessutom lagets stjärna, vilket å andra sidan leder till komplikationer, som det sig bör i en tonårsfilm (mmm, moralkakor!).

Bästa repliker: "There are three rules that I live by: never get less than twelve hours sleep; never play cards with a guy who has the same first name as a city; and never get involved with a woman with a tattoo of a dagger on her body. Now you stick to that, and everything else is cream cheese.", "-Listen son. You're going to be able to do a lot of things the other guys aren't. -Oh yeah, like chase cars, and bite the mailman?"


"Weird Science" ("Drömtjejen", 1985)


Anthony Michael Hall's kanske bästa prestation finns i "Weird Science", och jag menar givetvis scenen på klubben ("-Crazy insane? -Insane? -Crazy?" Dålig kvalitet, men fortfarande så underbart). Jag älskar verkligen 80-talsmentaliteten som säger att bara vi har en grym datormaskin så kan vi göra VAD SOM HELST, till och med skapa en drömtjej som kommer manifesteras livs levande! And it works!

F.d. fru Seagal, Kelly LeBrock, är klockren i rollen som Lisa, den perfekta kvinnan, och Bill Paxton, en av mina favoritskådisar, spelar Wyatt's (Ilan Mitchell-Sm
ith) odrägliga army-brorsa Chet till perfektion. Dessutom syns Robert Downey Jr. som en av skolans ballaste killar, vilka, safe to say, inte har mycket till övers för töntarna Garry (Hall) och Wyatt. Tills de skapat Lisa, that is. Filmen avrundas dessutom med ett gäng sjukt koola postapokalyptiska mutanter som invaderar Wyatts hus, och bland dem finns säregna Michael Berryman och askoola Vernon Wells! Devo gör ledmotivet, John Hughes både skrev och regisserade, what more can I say? Freakin' love it!

Bästa repliker:
"-I was crazy insane for this bitch. -Crazy insane? -Insane? -Crazy?", "An accident? An accident? Do you realize its snowing in my room, goddamnit?", "-There are motorcycles in my house! - Wyatt, there are killer mutants in your house, okay? -Screw the house!", "So what would you little maniacs like to do first?", "Should we dump them?", "If you ever get the chance, shower with them. I did.", "[in unison] -Bigger tits.", "Well, my nuts are halfway up my ass, but other than that, I'm PERFECT!"

"Girls Just Want to Have Fun" (1985)


Den här filmen ger oss all den enda skäliga anledningen att stå ut med Sarah Jessica Parker i mer än fem minuter, helt enkelt för att det här är quite possibly det enda bra människan nånsin gjort. Okej, "Ed Wood" och "LA Story" också, men inte mer. Bortsett från Cyndi Laupers brottarhit med samma namn så bjuder även den här pärlan på kombinationen high school och dans, och dans var ju något man gillade skarpt på 80-talet.

SJP har en hyperstrikt militärfarsa (Ed Lauter) som inte låter människan göra ett piss mer än gå i katolsk flickskola, otippat att hon kommer bryta sig loss på något sätt? No? well,
you're right, Janey (Parker) får som nyinflyttad snabbt en bästis i fellow dansälskande Lynne (Helen Hunt, whaddayaknow, hon föddes inte som snipig 35-åring, contrary to popular belief), och givetvis hålls det en audition för att dansa i stans mest populära TV-program Dance TV, en audition som de bara måste gå på, till varje pris. Lägg till en Snygg Men Farlig Kille (Jeff, spelad av Lee Montgomery) och en Rik Bitch (Holly Gagnier) så är det klappat och klart. Missa heller inte en mini-Shannen Doherty som Jeffs förnumstiga lillasyrra!

Bästa replik
er: "Miss Stone, there is a time and a place for calypso music!", "Do you really think I'm punk? Well, that's outrageous! I mean, it's not as cool as new wave, but it's a lot better than pre-teen!", "Hi, I'm Lynn Stone, but I'm gonna change that as soon as I'm old enough!", "My shrink is right - I'm unloved, unappreciated, I only have one car..."


"Real Genius" ("
Snilleskolan", 1985)


15-åriga Mitch (Gabriel Jarret) blir i förtid antagen till Pacific Tech, där han förutom det sedvanliga skolarbetet även blir ålagd att arbeta med en superduperlaser åt sin lärare, professor Hathaway (William Atherton), tillsammans med det oförutsägbara och karismatiska snillet Chris (Val Kilmer). Samtliga elever vid skolan är genier, och mer än lovligt speciella, men bara för att de klassiska jocksen inte finns med i bilden betyder det inte att handlingen saknar bad guys, of course not! Vad våra hjältar inte vet om, är att lasern de arbetar på, är allt annat än en enkel skoluppgift...

En aning ojämn, men överlag riktigt fin rulle, med fantastiskt sköna karaktärer och mängder av episkt bra repliker, i synnerhet från Chris. Precis som i fallet med "Better Off Dead..." så är "Real Genius" hysteriskt rolig i första halvlek, varefter den tappar en aning, men låt inte det avskräcka er från att se den, by all means! I övriga roller syns bland andra Jon Gries, Ed Lauter, Robert Prescott, Stacy Peralta (ja, skatelegenden) och Deborah Foreman, samt en pytteliten cameo av Tom Hanks! Regi av Martha Coolidge ("Valley Girl") och med manus av Neal Israel och Pat P
roft, som ligger bakom "Polisskolan" och "Nakna Pistolen"-filmerna, bland annat.

Bästa repliker:
"Mitch, there's something you need to know. Compared to you, most people have the IQ of a carrot.", "-Have you ever s
een a body like this before in your life? -She happens to be my daughter. -Oh. Then I guess you have.", "Do you mind if I name my first child after you? 'Dipshit Knight' has a nice ring to it.", "-You still run? -Only when chased.", "-I want to see more of you around the lab. -Fine. I'll gain weight.", "-Kent puts his name on his license plate. -My mom does the same thing to my underwear. -Your mom puts license plates in your underwear? How do you sit?", "What are you looking at? You're laborers; you should be laboring. That's what you get for not having an education.", "I'm sorry. It's just that I didn't want you guys to think I was stuffy. You know, no fun. All brain, no penis.", "-Doctor Hathaway's gonna hear all about this. You'll rue the day! -'Rue the day?' Who talks like that?", "-Can you hammer a six-inch spike through a board with your penis? -Not right now. -[shrugs] A girl's gotta have her standards.", "-Oh, you guys are so much fun! -Well, we try to, don't we, Ed? -No."


"The Breakfast Club" (1985)


Utropas ofta som THE high school-filmen över alla andra, och rätteligen så, kan jag tillägga. "The Breakfast Club" har en extremt lyckad blandning av drama och komedi, allvar och trams, samt en väldigt väl fungerande cast, och massor av för genren epokgörande dialog. Festligt nog också den enda HS-filmen där Ringwald inte är den missförstådda outcasten, utan tvärtom spelar den populära trendtjejen.

I korta drag går det ut på att fem olyckliga elever vid Shermer High
(alltid) tvingas genomlida en hel lördag i kvarsittning. Givetvis finner vi bland dem en snobb (Ringwald), en sportfåne (Emilio Estevez), ett snille (Anthony Michael Hall), en brottsling (Judd Nelson) och en enstöring (Ally Sheedy), samtliga med helt olika anledningar till varför de hamnat där, helt olika liv och hemförhållanden, men kanske inte helt förvånande så upplever de alla samma känsla av icke-fungerande relationer till sina familjer, och alla sociala hämningar och koder som goes with the territory av att vara tonåring. Hughes när han är som bäst, med andra ord.

Bästa repliker:
"Next time I'm coming in here [Bender mimics him parallelly] I'm cracking skulls!", "-You know, you look a lot better without all that black shit under your eyes. -Hey, I like all that black shit.", "Could you describe this... ruckus, sir?", "When you grow up, your heart dies.", "Chicks cannot hold their smoke, dat's what it is.", "-What if your dope was on fire? -Impossible, sir. It's in Johnson's underwear.", "-Claire. It's a family name. -Oh, it's a fat girl's name.", "That's seven including when we first came in and you asked Mr. Vernon whether Barry Manilow knew that he raided his closet.", "-Well, Brian, this is a very nutritious lunch. All the food groups are represented. Did your mom marry Mr. Rogers? -Uh, no. Mr. Johnson.", "Don't mess with the bull, young man. You'll get the horns."


"Pretty in Pi
nk" (1986)


Återigen Hughes, dock "bara" manus och producerande denna gång, men självklart är Molly Ringwald vår hjältinna även i denna historia, och även "Pretty in Pink" utforskar hur high school-hierarkierna skakar i sina grundvalar om en populär, nämligen Blaine, spelad av Andrew McCarthy, och Andie, ett freak, vilket obviously är Ringwalds spetskompetens, fattar tycke för varandra. Jon Cryer, vars medverkan i "2 ½ Män" numera får mig att gråta blod över hur hans utveckling gått, är Andies bästa vän och dessutom överdrivet dödsförälskad i henne, vilket hon gör sitt bästa för att totalignorera. Trevligt där.

Andie är både konstig och fattig, medan Blaine är rik och populär, och bägges bästa vänner (superpopuläre och snorrike Steff gestaltas ypperligt, och vidrigt, av Ja
mes Spader) gör väl egentligen så mycket de kan för att sabotera deras spirande romans. Gina Gershon fladdrar dessutom förbi som bitch-sidekick, och även Kristy Swanson (the original Buffy, peaps) kan man se om man inte blinkar, Andrew Dice Clay spelar vänlig men bestämd dörrvakt, och Harry Dean Stanton, som har en särskild plats i mitt hjärta, gör ett fint jobb som Andies arbetslösa halvalkade, men godhjärtade pappa. En fin touch är att Andie ärligt talat inte verkar bekommas särskilt mycket av att trackas av de koola kidsen i skolan, hon har sina vänner, sin pappa, ett extrajobb i en skivbutik och hon syr sina egna kläder. Hon vill inte vara ball, hon vill vara Andie, och det gillar jag skarpt. Att Psychedelic Furs grymma låt med samma namn som filmen fick ett uppsving tack vare filmen kan knappast heller kallas för en dålig sak.

Bästa repliker:
"I would be happy in a Turkish prison, are you kidding? I was with you, of course I had a good time.", "I know I'm old enough to be his mother, but when the Duck laid that kiss on me last night, I swear my thighs just went up in flames! He must practice on melons or something.", "-Were you here long? -No, no! Three, four... hours."


"Ferris Bueller's Day Off" ("Fira Med Ferris", 1986)


Matthew Brodericks finaste stund i livet, it just doesn't get any better than this. Även här klämmer Kirsty Swanson in sig en kort sekund, men förutom henne får vi njuta av Charlie Sheen som juvenile delinquent och Jennifer Grey som Ferris skitförbannade syster Jeanie. Ferris är en riktig glidare som inte vill slösa en solig dag på att sitta i skolan, där han ändå inte lär sig nånting av värde. Han ägnar därför en väldig massa energi till att försöka skolka utan att ertappas, och han vill dessutom ha med sig både sin flickvän Sloan (Mia Sara, för mer socker, se Ridley Scott's "Legenden, Mörkrets Härskare" där hon spelar mot ungtuppen Tom Cruise) och sin bäste vän Cameron (Alan Ruck).

Dessutom vill han såklart inte bara sitta hemma och tråka, Ferris Bueller är en ung man med lite högre ambitioner än så, varför inte låna Camerons pappas finaste bil och åka till Chicago över dagen? Skolans rektor Ed (Jeffrey Jones), Jeanie, och föräldrarna är alla mer eller mindre ute efter Ferris & company, så för att klara sig helskinnade ur situationen krävs all Ferris uppfinningsrikedom, and then some. En helgjuten komedi med sköna Hughes-känslan alltigenom, i synnerhet då Ferris talar direkt till oss, publiken, via kameran. Återigen ett fantastiskt soundtrack som kompletterar filmen perfekt och knyter ihop hela den förtjusande 80-talssäcken ypperligt.

Bästa repliker:
"I'm very cute, I'm very alone, and I'm VERY protective of my body; I do not wish to have it violated or KILLED!", "You're Abe Frohman, the sasuage king of Chicago?", "-I'm suggesting that you leave before I have to get snooty! -Snooty? -...Snotty.", "In 1930, the Republican-controlled House of Representatives, in an effort to alleviate the effects of the... Anyone? Anyone?... the Great Depression, passed the... Anyone? Anyone?", "I heard that you were feeling ill. Headache, fever, and a chill. I came to help restore your pluck, cause I'm the nurse who likes to...[Ferris slams the door shut]", "Pardon my French, but Cameron is so tight that if you stuck a lump of coal up his ass, in two weeks you'd have a diamond.", "I do have a test today, that wasn't bullshit. It's on European socialism. I mean, really, what's the point? I'm not European. I don't plan on being European. So who gives a crap if they're socialists? They could be fascist anarchists, it still doesn't change the fact that I don't own a car.", och taglinen: "One mans struggle to take it easy."


"Like Father, Like Son" (
"Sådan Far, Sådan Son", 1987)


Jack (Dudley Moore) är en stressad läkare utan tid för känsloliv, hans son Chris (Kirk Cameron, som man känner igen från "Pappa Vet Bäst") är en slarvig, lågpresterande high school-studerande; vad skulle hända om de bytte kropp med varandra? Givetvis händer just detta (återigen, älska 80-talet när sånt här bara "hände" genom mystiska drycker från mystiska länder, varför görs inte såna filmer nu?), vilket får förödande konsekvenser, men det är också väldigt, väldigt roligt. Den gode doktorn förstår sig givetvis inte alls på tonårsmentaliteten och saknar social kompentens men är plötsligt oerhört duktig på lektionerna, och sonen å sin sida har lagom svårt att prestera i styrelsemöten och på sjukhuset, samtidigt som han känslomässigt är eoner före sin farsgubbe.

Allas
favorithob Sean Astin figurerar även som Chris bästa vän, och han ser ungefär lika gammal ut här som han gjorde i LOTR-filmerna. Uncanny. Av de mer kända byta kropp-filmerna, vilka är denna, "Freaky Friday" och "Vice Versa", skulle jag hålla "Sådan Far, Sådan Son" högst, då den helt enkelt är roligast och mest välspelad i kroppsbytarrollerna, men se för all del även "Vice Versa", klart sevärd 80-talskomedi den också (Judge Reinhold, Fred Savage!).

Bästa repliker:
"-You have very delicate hands... I wonder what they'd be like if I was awake? -Well, most operations are best performed while the patient is asleep.", "-Could I have a Dry Martini? -You want that on the rocks? -No, in a glass is fine. And, could I have some ice, too, please?"



"Can't Buy Me Love" (1987)


Alla som följer "Grey's Anatomy" sitter tydligen och dreglar över Patrick Dempsey och hur het han är. För min del är och förblir han hela livet ut Ronald Miller, tönten som köper populäritet och en tillfällig flickvän av skolans mest populära tjej, Cindy (Amanda Peterson). Att han skulle vara het does not compute. Ronald lägger alltså sina surt förvärade tusen dollar på att stiga i graderna på skolan, och äntligen få vänner, uppskattning, tjejer, bli bjuden på fester, och allt livets goda.

Tyvärr innebär detta förstås att hans riktiga vänner glöms bort och att hans personlighet förändras till det värre. Alla vet ju att de populära är avskräde på insidan, hallå! En 13-årig Seth Green spelar Ronalds mindre missanpassade lillebror, vilken upplever det tvivelaktiga nöjet att bli fjärtad rakt i ansiktet i en minnesvärd festscen. :D

Bästa repliker:
"Every time I call you're either taking a bath, washing your hair or you're out of the country. That was a good one, by the way.", "I mean, he went from totally geek, to totally chic!", "-What's his name, Biff? -Don't give me that! His name happens to be Brett! -Is there a difference?", "Look, it's the African ant eater ritual!"


"Three O' Clock High" (1987)


"Three O'Clock High" är ännu en film i genren som jag tills alldeles nyligen inte hade sett, och heller inte hört talas om, vilket till viss del kan förklaras av att skådespelarensemblen är vid första anblicken relativt okänd, och för att filmen överlag är allvarligare än merparten av dess filmsläktingar. Just allvaret gör att den sänks en del, då handlingen i mitt tycke skulle funkar betydligt bättre om man skruvat upp humornivån och lättsamheten några varv. Stort plus för att den är kreativt filmad, dock.

Handlingen utspelar sig under en och samma dag, under vilken Jerry (Casey Siemaszko, som o
ckså syns i bland annat "Tillbaka Till Framtiden"-filmerna, "Stand By Me" och "Class"), en typisk välartad tonåring, får till uppdrag att skriva en artikel i skoltidningen om en ny elev, Buddy. Buddy (Richard Tyson) är dock allt annat än en mönsterelev, och Jerry lyckas snabbt med konststycket att ha förolämpat honom och ådragit sig hans vrede, något som leder till att Buddy utmanar Jerry att slåss, direkt efter skolan, klockan tre. Resten av dagen ägnar sig Jerry åt att försöka ta sig ur knipan, med föga framgång, förstås. I mindre roller syns också Philip Baker Hall, Jeffrey Tambor och Yeardley Smith (Lisa Simpsons röst), och musiken är komponerad av Tangerine Dream.

Bästa repliker:
"Pain is temporary, film is forever.
", "Being flunked beats being dead."


"Some Kind of Wonderful" (1987)


Mary Stuart Masterson, Eric Stoltz, Lea Thompson, Elias Koteas, Craig Scheffer, och John Ashton (Taggart i "Snuten i Hollywood"-filmerna) utgör kärnan av den här berättelsen om outsidern Keith (Stoltz) som fattar tycke för den populära Amanda (Thompson), trots att de enligt alla high school-lagar inte spelar i samma liga över huvud taget. Masterson är underbar som Keiths bästa vän, den trumslagande, rappkäftade tomboyen Watts, som givetvis är förälskad i sin bästis, men det talar hon inte om, och han begriper inte detta i första taget heller.

Återigen står herr Hughes bakom spakarna (manus), dock i en snäppet allvarligare setting än övriga guldrullar bjuder på, men ändock återfinns gott om den sköna humor som bara han kunde skapa i den fiktiva high school-världen. Som alltid visar Hughes upp de udda tonåringarna och deras sida av världen, som varande de rätta, de goda, och de populära och rika kidsen står för det onda och dåliga, dock utan att bli stereotyper; Karaktärerna pendlar i en gråskala, och har ett djup som är sällan skådat i den här typen av filmer. Missa heller inte e
n förnumstig, elvaårig Candace Cameron (DJ i "Huset Fullt") som Keiths ena syster!

Bästa repliker:
"It's better to swallow pride than blood.", "-I guess I haven't had that much to smile about, Clifford. -You have a beautiful smile. -Thank you, Carol. -She's mom. I'm dad. And you're nuts.", "-I figured your ass was too precious for vinyl. -You're right.", "-So you gotta wait around for an hour? -If I want to. -Do you know how much damage we could do to each other in an hour? -Well, that's kind of a revolting thought. -What's 'revolting' mean?", "Break his heart, I'll break your face.", "I like art, I work in a gas station, my best friend is a tomboy; These things don't fly to well in American high school.", "I didn't know the Jenn's lived in a hen hou
se, did you? It must be a hen house, 'cause I don't see nothing but chicken shiiiit."


"Heathers" ("
xor, Läxor och Dödliga Lektioner", 1988)


Okej, här har vi tveklöst en av de töntigaste svenska översättningarna på en titel, of all time; "Häxor, Läxor och Dödliga Lektioner", hur många varv på intelligensreserven gick de runt innan de klubbade det beslutet? Allvarligt? Jag kan förstå att originaltiteln kan ha tett sig svårförstådd för 80-talets svenskar, men ändå. NÅT bättre kunde de väl klämt ur sig?

"Heathers" är i alla fall lite av en särling på HS80-banan, då humorn i den är sanslöst svart, karaktärerna ordentligt tillskruvade, och handlingen ska vi inte ens tala om. Eller jo, det ska vi ju: skolan styrs med järnhand av de populära tre: überbitch-ledaren Heather Chandler (Kim Walker), och efterföljarna Heather MacNamara (Lisanne Falk) och Heather Duke (Shannen Doherty), tillsammans med relativt ovilliga bihanget Veronica (Winona Ryder). Allt förändras den dag J.D. (Christian Slater) börjar på Westerburg High, något som inte bara skakar om hela samhället, utan även lämnar ett spår av lik efter sig. Ja, en HS80-film där folk dör som flugor, jag säger ju att den är annorlunda. :D

Bästa repliker:
"-God damn, will someone tell me why I smoke these damn things? -'Cause you're an idiot. -Oh, yeah, that's it.", "-Hey Ram, doesn't this cafeteria have a 'No Fags Allowed' rule? -Well they seem to have an open door policy for assholes though, don't they?", "It's like they're people I work with, and our job is being popular and shit.", "-Oh, come on, a lot of people drink mineral water, it's come a long way. -Yeah, but this is Ohio. I mean, if you don't have a brewski in
your hand you might as well be wearing a dress.", "Well, fuck me gently with a chainsaw!", "Great paté, but I gotto motor if I wanna get ready in time for that funeral.", "Oh, the humanity!"


"She's Out of Control" ("Håll Tassarna Borta Från Min Dotter", 1989)


Apropå dåliga översättningar kvalar den här filmen in under motsatsen, det är rent av så att jag gillar den svenska titeln mer än originalet, which NEVER happends annars. Katie (Ami Dolenz, som även syns i både "Can't Buy Me Love" och "Pappa Vet Bäst") fyller 15 år, hon har frissigt hår, tjocka glasögon, bra betyg, töntiga kläder och tandställning, samt en mycket älskvärd änklings-far (Tony Danza) och dennes omtänksamme nya flickvän, Janet (Catherine Hicks).

När pappsen åker bort några dagar går Janet, Katie och lillasyster Bonnie (Laura Mooney) till verket och shejpar opp tösen. Rejält (makeover-scene, yay!). Så rejält att hon över en natt blir skolans snyggaste tjej, vilket föranleder telefonen att gå varm i familjens hus, nya dejter ringer ständigt på dörren, och pappa Doug (Danza) förlorar nästan förståndet. Efter att ha sökt upp en psykolog (superba Wallace Shawn) garderar sig Doug med kunskap och tekniker för att hålla sin prunkande tonårsdotter skyddad, något som går... lite sisådär. :D Katie dejtar sig genom såväl rebelliske Joey (Dana Ashbrook, lika störig som han är som Bobby i Twin Peaks, haha) som ordentliga Timothy (Matthew Perry, miss Chanandler Bong), samtliga till sin fars förtret.

Bästa repliker:
"-There's just no passion in our relationship anymore. -Katie, you're just 15, passion comes later. Much later. WAY later.", "Mr Simpson, you're my favourite patient.", "-What do I think? Who was that kid? -Andy, from down the street. -Nah, nah, the one in the skirt."


"Say Anything" ("Snacka Går Ju", 1989)


Återigen John Cusack i huvudrollen som en kärlekskrank och godhjärtad yngling med begränsade framgångar i livet. Den här gången är hans hjärta förlorat till smarta och vackra Diane (Ione Skye), och det gäller att vinna henne innan hon försvinner iväg till college i England. En mer lågmäld och djupare HS80-film än de vanligen är, vilket för min del också tyvärr gör den mindre älskad. Absolut sevärd, dock, och ingalunda bortglömd, vilket illustrerats i en 20-årsjubileums flash mob tillägnad Lloyd Dobbler (Cusack) och hans bandarserenad.

Två stycken Heathers från filmen med samma namn syns även här, Kim Walker och Lisanne Falk, och dessutom återfinns både Eric Stoltz, Lili Taylor och Jeremy Piven på rollistan, tillsammans med John Mahoney (ni vet, Frasiers pappa) som Dianes far, och Joan Cusack i en liten men obviously passande roll som Lloyds syster. Detta var dessutom Cameron Crowes första film som regissör (han skrev även manuset), efter vilken han gett oss "Singles", "Almost Famous" och "Vanilla Sky" (som dock bara är en amerikansk remake på spanska "Abre los Ojos"), bland annat.

Bästa repliker:
"I gave her my heart, she gave me a... pen.", "I don't want to sell anything, buy anything, or process anything as a career. I don't want to sell anything bought or processed, or buy anything sold or processed, or process anything sold, bought, or processed, or repair anything sold, bought, or processed. You know, as a career, I don't want to do that."


"Pump Up the Volume" (1990)


Okej, jag vet, den här från 1990, alltså helt klart inte en 80-talsfilm, but you know what? Dels tänker jag att den spelades in åtminstone delvis på 80-talets sista skälvande stunder, och dels tänker jag: det är min jävla lista, det här filmen hör hit, den är sjukt bra, och nu får den stå här. Christian Slater är nyinflyttad (vanligt förekommande i HS80-genren), hans föräldrar förstår honom inte (doh!) och lärarna på hans nya high school bryr sig inte om de issues som deras elever har (epic). Vilken tur att Mark (Slater) har en piratradiosändare genom vilken han får utlopp för sina frustrationer! Ingen på skolan vet vem som ligger bakom radionamnet Happy Hard Harry, men alla tar till sig hans råd och uppskattar hans uppror mot överheten. En sen kväll blir det dock blodigt allvar, då en frustrerad lyssnare tar Mark/Harry på allvar, och begår självmord. Återigen, en mer seriös HS-film än vanligt, dock väldigt välspelad och med en bra story och ett bra budskap. Samantha Mathis gör en av dessa solida prestationer, och Seth Green syns i en mindre roll, men annars är det på det stora hela Slaters film.

Bästa repliker:
"Just look inside yourself and you'll see me waving up at you naked, wearing only a cock ring.", "Feeling screwed up at a screwed up time in a screwed up place does not necessarily make you screwed up.", "Your job, your purpose is to get accepted, get a cute girlfriend, think up something great to do with the rest of your life. What if you're confused and can't imagine a career? What if you're funny looking and can't get a girlfriend? You see, no-one wants to hear it. But the terrible secret is that being young is sometimes less fun than being dead.", "Do you ever get the feeling that everything in America is completely fucked up?", "-I've got something to show you. -Is it bigger than a baby's arm?"


Sen finns det några filmer jag sett, men inte äger, och därför inte minns tillräckligt bra för att ge en rättvis bedömning eller bsskrivning av, och de är "Zapped!" ("Utan ett Plagg i Plugget", 1982) med Scott Baio från "Gänget och Jag". Den här filmen har jag ytterst svaga minnen av, men jag kommer ihåg att den var rolig och typiskt 80-talslogisk (a.k.a. trotsar fysikens lagar och liknande), samt att det bjuds på T&A rätt friskt, och det kan ju räcka gott och väl, beroende på vad man är ute efter, förstås. :D "Risky Business" ("Föräldrafritt", 1983) är ännu en lite dimmig film i mitt minne. Tom Cruise behöver få fram en herrans massa stålar innan hans bortresta päron återvänder till hemmets sköte, så han agerar tonårspimp och har ett horhus i hemmet, samt får sätta på ovanligt snygga och filmfräscha prostituttin Rebecca De Mornay, bland annat i en tunnelbanevagn, mer än så kan jag inte säga säkert at this time. Ingen storfavorit i min bok, men klart sevärd och hör utan tvekan hemma bland HS80-filmernas hall of fame. Med även Joe Pantoliano och Curtis Armstrong bland andra.

Andrew McCarthys genombrott kom i och med "Class" ("Jonathans Frestelse", 1983). Filmen utspelar sig på college, så strictly speaking hör den egentligen inte hemma här, men eftersom andra collegerullar fått ta plats ska jag inte vara ogin och trist nu. Jag har bara sett den här en gång, men minns den som en helt okej film i sann Mrs Robinson-anda, also featuring Rob Lowe, Jacqueline Bisset, Cliff Robertson, Virginia Madsen, John Cusack och Alan Ruck! Vidare i omnämnandena kommer vi till en dansande Kevin Bacon. "Footloose" (1984) har aldrig riktigt tickled my fancy nåt sådär väldigt, men eftersom filmen är en 80-talsklassiker som handlar om en storstadstonåring som flyttar till vischan, till en byhåla där rock n' roll och dans inte är tillåtet, ve och fasa! Very HS80/dansfilms-plot, helt enkelt. Sarah Jessica Parker, John Lithgow, Dianne Wiest och Chris Penn syns också. Huruvida de alla också dansar kan jag inte uttala mig om, but I hope so.

Winona Ryders filmdebut "Lucas" (1986), med Corey Haim i titelrollen som Lucas, en smart men socialt utfryst kille, samt hans osannolika vän Cappie, captain of the football team (Charlie Sheen), och konflikten dem emellan gällande kärleken till samma brutta (Kerri Green, Andy i "The Goonies"), ska absolut omnämnas gällande HS80-filmer av rang. "Lucas" har jag tyvärr bara sett en endaste gång för gräsligt länge sen. Dock vill jag minnas att jag tyckte att det var en söt liten historia, och har sedan velat se om den många gånger, men I have yet to lyckas med den saken. Trist, men så kan det gå. Jeremy Piven och Courtney Thorne-Smith (fyrkantskäken från good old Melrose Place!) syns också i rollistan. Winona återfinns också i en annan liten pärla som jag utan framgång jagat runt efter i åratal, nämligen "Welcome Home, Roxy Carmichael" ("Roxy", 1990), där hon spelar en ypperligt missförstådd och säregen tonåring, som livnär sig på hoppet att byns stolthet, den legendariska Roxy Carmichael (Playboybruttan Ava Fabian), i hemlighet är hennes biologiska mamma. Jeff Daniels, Stephen Tobolowsky, Frances Fisher, Beth Grant, och Carla Gugino dyker alla upp i rollistan de med.

Givetvis finns det också filmer som för all del innefattar high school-elever, eller till och med delvis utspelar sig i en high school, men huruvida de skulle klassas som high school-filmer råder det delade meningar om. More specifically: jag tycker inte det. Men det betyder inte att det inte finns ett gäng sköna rullar där i gränslandet! Bland dem har vi "WarGames" (1983) och "Back to the Future" ("Tillbaka Till Framtiden", 1985) samt den sistnämndas uppföljare ("Back to the Future Part II", 1989 och "Back to the Future Part III", 1990). I "WarGames" lyckas Matthew Broderick hacka sig in i Pentagon och närapå utlösa globalt kärnvapenkrig med Ryssland (medan Ally Sheedy blir fett impad och fett livrädd), och i "Tillbaka Till Framtiden"-filmerna åker Michael J. Fox och Christopher Lloyd tillbaka till 1950-talet, till framtiden och till 1880-talet. Inget av detta känns sådär super-high school, förutom förstås att Marty (Fox) lär sig bemästra sin familjs nemesis Biff/Griff/"Mad Dog" Tannen (Thomas F. Wilson). Tre gånger om. :D

En annan klassisk filmserie är givetvis "Porky's" (1982), med uppföljare. Dock är handlingen placerad på 50-talet, vilket för min del diskvalificerar "Porky's" från att kvala in på min HS80-lista. Dessutom har jag aldrig gillat filmerna sådär väldigt, de är alldeles för mycket buskis för min del. Inte så att jag mostsätter mig T&A och sexskämt i 80-talskomedier, men ibland blir det för mycket av det goda. Och finns det nån film där Kim Cattrall INTE spelar nymfoman i någon grad ("Polisskolan" eller "Big Trouble in Little China" kommer närmast här, tippar jag)? Fler som inte riktigt passar in, men som måste nämnas är förstås "Fame" (1980), en utmärkt high school-film, men alldeles för seriös och dessutom en musikal, så det går bort. Ännu en musikal, som utspelar sig på 60-talet, dessutom, är "Hairspray" (1988), som dock är en riktigt undersattad och fruktansvärt rolig men ändå viktig film (Ricki Lake, Divine, Pia Zadora, Jerry Stiller, Debbie Harry, Sonny Bono och såklart Mink Stole). Den gjordes sedemera om till scenmusikal, och sen kom nåt snille på att de skulle göra film på scen-versionen. Ja, därför föddes vidundret "Hairspray" alltså även 2007. Do not confuse the two, originalet från 1988 är skapat av underbart märklige John Waters, medan härket från 2007 förmodligen är skapat av satan. Undvik remaken. "Shag" (1989) får inte heller riktigt vara med, då även den utspelar sig på 60-talet, men är en mycket trevlig och fin rulle, med Phoebe Cates och Bridget Fonda, och detsamma gäller i mångt och mycket för "Grease 2" (1982), förutom att där "Shag" briljerar står sig denna uppföljare slätt - plus att "Grease"-filmerna dessutom är musikaler i huvudsak. (Det utmärkta originalet "Grease" kom redan 1978, och får därför inte på några villkor vara med på den här listan, så det så.)

Visserligen high school så det stänker om 'et, men också lite väl mycket vampyrer och skräck för att få vara med, är "The Lost Boys" (1987), med Jason Patric, Kiefer Sutherland, Dianne Wiest, Corey Haim och Corey Feldman, Edward Herrmann, Jami Gertz, som syns i "Sixteen Candles" och "Less Than Zero" (se längre ned) och Alex Winter i hockeyfrillornas hockeyfripp. Regi av Joel Schumacher, som också stått bakom "S:t Elmos Fire", "Flatliners" och "Falling Down", just to name a few. Riktigt bra film, men som sagt mer skräck än HS80. Ytterligare en close but no cigar-titel är "Bill & Ted's Excellent Adventure" (1989), en vansinnigt spejsad och säregen historia, som dessutom helt enkelt är jävligt rolig. I stort sett hela grundjargongen till "Wayne's World" är i princip rippad från Bill & Ted's lingo, som i sin tur är baserad på faktiskt surfarsnack från Cali; se även Spicoli (Sean Penn) i "Fast Times at Ridgemont High" om du inte får nog av att höra unga män låta oerhört ointelligenta men underbart underhållande så snart de öppnar munnen. Furthermore är B&T-filmerna de enda gångerna som Keanu Reeves faktiskt är bra. Inte bara uthärdlig, inte bara "inte så dålig att man går in i anafylaktisk chock", utan faktiskt bra, eftersom han spelar stendum California beach dude. Han matchas utmärkt av Alex Winter, dock utan hockey den här gången. Världens roligaste George Carlin står också på rollistan, tillsammans med Jane Wiedlin och Diane Franklin ("Better Off Dead...").


Gällande osedda filmer, så finns det även såna, dessvärre. Trots min nördighet har även jag mina fläckar på HS80-himlen. "Just One of the Guys" (1985) är en rulle jag försökt lägga vantarna på ett tag, men tyvärr misslyckats med. Därför kan jag varken säga bu eller bä, eller om den har nånting ens i närheten av den här listan att göra. Dock handlar den om en collegestudent, vilket förstås inte är helt hundra, men även collegefilmer har sin charm. Sherilyn Fenn är dessutom med, damnit, jag måste hitta den! Nån gång!
En annan möjlig hitfilm som jag tyvärr inte lyckats se än är "Class of 1984" (1982), som har potential att vara hur bra som helst, eller hur dålig som helst (postapokalyps! high school! 80-tal! Mark L. Lester!), men som sagt så vet jag i nuläget inte hur väl den skulle frottera sig mot sina gelikar i listan ovan. Risken finns att den snarare får husera med filmer som "The Warriors", "Hardware" och "Flykten Från New York" om den sköter sig riktigt bra. Annars kan den förstås vara nåt i stil med Tromas "Class of Nuke'em High" också, vilken, trots titeln, verkligen inte är så bra. :D Även "For Keeps...?" ("Maybe Baby", 1988) ska jag nämna, eftersom den handlar om high school-elever och har Molly Ringwald i huvudrollen. Dock är den alltför seriös för att riktigt få husera här, eftersom handlingen i korthet går ut på att unga fröken Ringwald blir på tjocken och hon och hennes sweetheart (Randall Batinkoff) bestämmer sig för att behålla ungen. Regisserad av John G. Avildsen, men tyvärr ingen höjdare trots viss potential.

Ytterligare ett gäng titlar som jag tyvärr inte haft möjligheten att se, och som därför får klassas som varande av av intresse, men med reservation för oanade nivåer på kvalitet, är "Private School" (1983, med Phoebe Cates, Matthew Modine!), "All the Right Moves" ("Ta Chansen", 1983, med Tompa Cruise, Lea Thompson, Craig T. Nelson och Chris Penn) , "The Wild Life" (1984, skriven av Cameron Crowe, med Chris Penn, Lea Thompson, Eric Stoltz, Ilan Mitchell-Smith från "Weird Science", Rick Moranis, och Michael Bowen som är den elaka trendkillen i "Valley Girl"!), "Making the Grade" (1984, med Judd Nelson, plus Andrew Dice Clay), "One Crazy Summer" (1986, John Cusack, Demi Moore, Curtis Armstrong, Bobcat Goldthwait, Taylor Negron, och Jeremy Piven, regisserad av Savage Steve Holland, som kirrade "Better Off Dead..." så väl året innan) "Summer School" (1987, med Mark Harmon, Kirstie Alley och Courtney Thorne-Smith), "Less Than Zero" (1987, baserad på en Bret Easton Ellis-novell, och med Andrew McCarthy, Robert Downey Jr, James Spader, Michael Bowen och Lisanne Falk, samt Anthony Kiedis och Flea, och tydligen en glimt av Brad Pitt med! Visserligen en college-film, but still!), och "License to Drive" (1988, med Corey Haim och Corey Feldman, samt Carol Kane, Heather Graham, och Michael Ensign). Skulle jag ha möjlighet att se en, eller samtliga av dessa uppradade filmer skulle jag inte precis tveka. :D


Whew, så, det var hela listan över samtliga high school (och några college-)-filmer värda att nämnas från den gyllene eran under det fantabulösa 80-talet. Är det så att du vill ha ännu mer info om ämnet, eller bara en annan (lika HS80-nördig) persons åsikter så tycker jag du kan läsa vad min kamrat Surskägget har att säga om saken, i hans hommage till genren.

Spring nu iväg och se de du inte sett, inte kände till eller inte sett på länge, på studs!

Etiketter: , , , ,